تشخیص خال سرطانی

خال‌های پوستی نشانه‌هایی هستند که در بدن افراد مختلف وجود دارند. برخی از خال‌ها ارثی بوده و برخی دیگر به دلایل مختلفی به تدریج در بدن پدیدار می‌شوند. خطر وجود یک خال سرطانی در بدن بسیار زیاد است به همین علت است که تشخیص خال سرطانی اهمیت قراوانی دارد.

همانطور که در گذشته درمورد انواع خال پوستی صحبت کردیم، در این مطلب قصد داریم تا شما را با تشخیص خال سرطانی بیشتر آشنا کنیم تا بتوانید از خطرات احتمالی آن در امان باشید.

برای تشخیص خال سرطانی باید به پزشک مراجعه کرد. به این صورت که پزشک پوست بیمار را با دقت معاینه می‌کند و وضعیت خال‌ها و لکه‌های مشکوک را ارزیابی می‌کند. برای مشاهده بهتر پوست از دستگاهی به نام درموسکوپ استفاده می‌شود که نور را روی پوست می‌تاباند. پزشک به کمک بزرگ‌نمایی حاصل از این دستگاه می‌تواند رنگدانه و ساختار پوست را به خوبی مشاهده کند و در صورت نیاز برداشتن خال را توصیه می‌کند.

پزشک در صورت مشاهده موردی مشکوک از پوست نمونه برداری می‌کند تا سرطانی بودن و یا نبودن خال مشخص شود. در صورتی که خال سرطانی نباشد می‌توان به راحتی آن را با استفاده از روش‌های بدون نیاز به جراحی همچون لیزر و میکرونیدلینگ درمان کرد.

با تشخیص خال سرطانی دیگر نمی‌توان از روش‌های بدون نیاز به جراحی خالبرداری استفاده کرد. در این حالت پزشک سعی می‌کنند تا تمام بافت سرطانی را بردارند. چنانچه سرطان هنوز منتشر نشده باشد، پزشک غالبا می‌تواند این کار را در مطب انجام دهد.

چنانچه تشخیص خال سرطانی در مراحل اولیه انجام شود، برداشتن خال با روش برش و قطع کردن یا جراحی موس می‌تواند برای درمان بیمار کافی باشد. میزان موفقیت‌آمیز بودن برداشتن خال به روش جراحی در این مرحله تقریبا ۱۰۰ درصد است.

چنانچه خال بیشتر در عمق پوست رشد کرده یا منتشر شده باشد، رفع خال صورت نیز پیچیده‌تر خواهد شد. برنامه درمانی گاهی با یکی از روش‌های یاد شده شروع می‌شود و در صورت لزوم و در صورت تشخیص پزشک برای درمان‌های دیگر نیز اقدام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *