رفع جای اسکار

اسکار و یا زخم‌های باقی مانده از جوش، بخیه و سوختگی، باعث ایجاد ظاهری ناخوشایند روی پوست می‌شوند. در این مطلب شما را با از بین بردن اسکار آشنا می‌کنیم.

هیچ‌ فردی به وجود زخم و آسیب دیدگی روی پوست به ویژه در قسمت‌هایی مانند صورت که به راحتی در معرض دید قرار دارند، علاقه ندارد. برای رفع اسکار روش‌های متنوعی وجود دارد.

برخی روش‌های طبیعی برای از بین بردن جای زخم وجود دارد که به صورت سنتی و بوده و از گذشته‌ها باقی مانده‌اند. روش‌هایی مانند استفاده از مواد طبیعی نظیر مرطوب نگه‌داشتن اسکار با روغن نارگیل و آلوئه‌ورا و سایر مواد طبیعی که شامل اومگا ۳ و آنتی اکسیدان هستند.

روش دیگر تحت فشار قرار دادن جای زخم با پوشاندن آن به وسیله لباس تنگ است. این حال برای زخم‌هایی است که امکان برجسته شدن در آن وجود دارد. در این حالت با فشار لباس و یا پارچه تنگ به مدت طولانی روی زخم و فشرده کردن آن، از برجسته شدن جای اسکار جلوگیری می‌شود.

روش‌هایی که بررسی کردیم ممکن است پاسخگوی نیاز ما باشند اما اثر و نتیجه آن‌ها در طولانی مدت ظاهر می‌شود و برای رفع جای زخم باید زمان و انرژی زیادی صرف شود. از این رو روش‌های مدرن برای حل این مشکل به وجود آمده‌اند که می‌توانند در زمان کوتاه‌تری نتیجه مطلوب را به دست آوردند.

این روش‌ها لیزر و میکرونیدلینگ و درم ابریژن است. درم ابریژن به‌طور معمول برای اسکارهای کوچک مثل اسکار ناشی از آکنه و یا اسکارهای برآمده یا فرورفته کاربرد دارد. با این روش، لایه بالایی پوست یا اپیدرم برداشته می‌شود.

برخی از اسکارها به حالت برآمده هستند که آن‌ها را کلویید می‌نامیم که آن‌ها هم با کمک لیزر درمان می‌شوند. لیزرهایی که به‌طور معمول برای رفع اسکارها استفاده می‌شود، اغلب لیزرهای دی‌اکسید کربن و اربیوم یاک است.

با روش میکرونیدلینگ نیز می‌توان اسکارها را درمان کرد. به این صورت که با فرور رفتن سوزن‌های ریز میکرونیدلینگ در جای زخم، پوست تحریک شده و شروع به ترمیم می‌کنند. پس اگر قصد دارید جای زخم خود را در زمان کوتاهی محو کنید بهتر است به سراغ روش‌های پزشکی یاد شده بروید.

فراموش نکنید که مراجعه به مراکز غیر معتبر می‌تواند خطراتی جبران‌ناپذیری برای پوست شما به دنبال داشته باشد. قبل از هر اقدامی پزشک خود را در جریان تصمیم خود قرار داده و از او مشاوره بخواهید تا بهترین روش درمان اسکار را برای شما در نظر بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *