لک‌های پوستی

لک‌های پوستی نواحی پر رنگدانه‌ای هستند که به طور کلی هیچ مشکلی برای سلامتی ندارند اما در زیبایی پوست و ظاهر آن مشکل ایجاد می‌کنند. برای درک اینکه بدانیم لکه‌های پوستی چه هستند و از کجا می‌آیند، ابتدا باید بدانیم پوست از چه نوعی است.

پوست، بزرگترین ارگان و عضو بدن است و بدن را کاملا پوشش می‌دهد و بسیاری از عملکردها را انجام می‌دهد.

عملکرد‌های پوست در بدن عبارتند از:

  • حفاظت از عفونت‌ها
  • تنظیم دمای بدن
  • ذخیره‌سازی آب
  • ذخیره‌سازی چربی‌ها
  • حفاظت از شما در مقابل گرما و نور
  • عضو حسی در بدن

در تمام بدن شما، ویژگی پوست شامل رنگ، ضخامت و بافت متفاوت است ولی رنگ پوست‌تان چه چیزی به شما می‌دهد؟ رنگ پوست، یک ویژگی فیزیکی و ژنتیکی است و عوامل مختلفی در این باره دخالت دارند.

ملانین، مهم‌ترین عامل یک رنگ تیره است و حضور آن عامل تعیین‌کننده رنگ پوست شما است. عوامل دیگری در رنگ پوست دخیل هستند. هموگلوبین، جزء خون شماست و به پوست شما رنگ قرمز می‌دهد. کاروتن هم به پوست شما رنگدانه نارنجی می‌دهد.

همچنین قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش یا تابش خورشید و یا مصرف برخی داروهای خاص نیز می‌تواند موجب تغییر رنگ پوست شود.

پوست شما مستعد به لکه‌هایی است که انواع مختلفی دارند، شکل‌ها و مکان‌ها ، اکثریت لک‌های پوستی بی ضرر هستند و خود به خود از بین می‌روند، اما خوب است بدانیم که از کجا می‌آیند. ملانین ،مسئول رنگدانه‌ای و رنگ دادن به پوست شماست.

ملانین توسط ملانوسیت‌ها تولید می‌شوند که سلول‌هایی است که در لایه اپیدرم پوست وجود دارند و عملکرد رنگدانه‌ای و رنگ‌دهی دارد. ملانین در میان سلول‌های دیگر با ظاهری یکنواخت وجود دارد.

توزیع ملانوسیت‌ها می‌تواند، باعث ایجاد لک‌های خوش خیم مانند :خال، کک و مک و لکه‌های پیری شود. از دست دادن رنگدانه‌ها نیز باعث ایجاد لکه‌های سفیدی، به نام هایپوپیگمنتیشن می‌شود.

برای رفع لک‌های پوستی باید به پزشک مراجعه کنید تا پوست شما به درستی معاینه شده و تحت درمان قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *