ملاسما و دلایل آن

لک صورت یا ملاسما یک عارضه پوستی شایع به خصوص در دختران و خانم‌های جوان است این عارضه به صورت لکه‌های قهوه‌ای تا خاکستری تیره بر روی گونه‌ها، پیشانی و چانه دیده می‌شود.

علت‌های زیادی در ایجاد ملاسما نقش دارند ولی پزشکان مهم‌ترین و بیشترین علت آن را اشعـه ماوراء بنفش خورشید می‌دانند. یعنی معمولا این اشعه را به اضافه علل دیگر، در ایجاد لک پوستی سهیم می‌دانند.

دلایل دیگری نیز برای ایجاد ملاسما در سطح پوست وجود دارد. مصرف برخی داروها به ویژه داروهای هورمونی  و به خصوص داروهای پیشگیری از حاملگی به اشکال مختلفی چون  قرص‌ها، داروهای تزریقی و یا کاشتنی و برخی داروهای دیگر نیز در بروز آن نقش دارند، از جمله داروهای اعصاب.

یک دیگر از علت‌های ایجاد لک پوستی صورت گرفتن تغییرات هورمونی در بدن از جمله کیست‌های متعدد تخمدان (pco) و یا بیماری غده فوق کلیوی است.

با پیشگیری از تابش اشعه ماوراء بنفش خورشید به طور مستقیم بر روی صورت از ایجاد لک پوستی تا حد زیادی می‌توان جلوگیری کرد.

مصرف کرم‌های ضد آفتاب به طور منظم با میزان اس پی اف (spf) بالاتر از ۲۰ به فواصل هر ۳ ساعت و همچنین  اجتناب از تابش نور خورشید به طور مستقیم بر روی صورت در افراد مستعد می‌توان از ایجاد این نوع لک جلوگیری کرد.

برای از بین بردن ملاسما باید با پزشک زیبایی مشورت کنید. پزشک ابتدا پوست شما را معاینه کرده و تمامی جوانب را برای سلامت پوست شما در نظر می‌گیرد و سپس از بین روش‌های موجود پزشکی، بهترین روش را برای شما انتخاب می‌کند.

گاهی ممکن است لازم باشد که شما با تجویز پزشک زیبایی از کرم‌های حاوی هیدروکینون با درصدهای گوناگون (نباید بیشتر از۶ تا ۷ درصد باشد) استفاده کرده و پوست خود را درمان کنید.

راه‌های دیگری نیز برای درمان لک پوستی وجود دارد مانند میکرودرم ابریژن و میکرونیدلینگ و یا رفع لک پوستی با لیزر که بنا به تشخیص پزشک می‌توانید از آن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *