برداشتن خال پوستی

خال‌ها ضایعات پوستی مسطح یا برجسته هستند که روی پوست دیده می‌شوند. خال‌ها معمولا ابتدا ضایعات قهوه‌ای رنگ مسطح و صاف، شبیه به کک و مک هستند. با گذشت زمان ممکن است بزرگتر، پررنگ‌تر و یا برجسته‌تر شوند. روش‌های مختلفی برای برداشتن خال وجود دارد اما باید قبل از هر گونه اقدامی برای رفع خال پوستی، نکاتی را بدانیم.

بعضی از خال‌ها را با عنوان، خال مادرزادی می‌شناسیم. که حدود یک درصد نوزادان در هنگام تولد، دچار این نوع خال هستند. اندازه این خال‌ها می‌تواند از کوچک، متوسط تا بزرگ متغیر باشد.

گاهی خال پوستی ممکن است به قدری بزرگ باشد که تمام یا قسمتی از تنه یا اندام را در بر بگیرد. خال‌های کوچک و متوسط، سرعت رشد کمتری نسبت به رشد نوزاد دارند و با گذشت زمان کوچک می‌شوند.

خال‌های دیگری نیز در بدن وجود دارد، که از آن‌ها می‌توان به خال‌های هاله‌دار، خال آبی، خال برجسته و… اشاره کرد. بعضی از انواع خال احتمال سرطانی شدن را دارند. ملانوما خطرناک‌ترین سرطان پوستی است که می‌تواند روی بعضی از خال‌ها ایجاد شود. باید بدانیم که برای حذف این نوع خال، باید از روش جراحی استفاده کرد.

بیشتر خال‌ها خوش خیم و غیر سرطانی هستند و ممکن است فرد فقط از لحاظ زیبایی بخواهد آن را بردارد. هر خال پوستی که به طور ناگهانی دچار تغییراتی در اندازه، شکل و یا رنگ و خونریزی، خارش یا درد شود، نیاز به بررسی بیشتری دارد و در صورت تشخیص پزشک، برداشتن خال ضروری است.

یکی از روش‌های برداشتن خال جراحی و خارج کردن کل خال از چربی زیر جلدی و سپس دوختن پوست با بخیه است اما این روش ممکن است از لحاظ زیبایی مورد قبول بیمار نباشد.

در صورتی که پزشک تشخیص دهد که خال سرطانی نبوده و از نظر بالینی، کاملا خوش‌خیم است، می‌توان به جای روش‌های تهاجمی نظیر جراحی، از سایر روش‌ها مانند لیزر، میکرونیدلینگ و مزوتراپی، برای برداشتن خال استفاده کرد. استفاده از این روش‌ها بدون نیاز به عمل‌های جراحی و بدون نیاز به بی‌هوشی است به همین دلیل افراد خواستار برداشتن خال پوستی با استفاده از این روش‌ها هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *