تفاوت بین جوش و کورک چیست؟

جوش‌های سرسفید عظیم الجثه بر روی پوست، ممکن است فقط یک جوش بزرگ نباشند. شاید این جوش‌ها در‌واقع کورک باشند.  جوش بزرگ و کورک واقعاً مثل هم ترسناک هستند. به خصوص برای افرادی که تابحال آن را ندیده‌اند. در‌ واقع هر دوی آن‌ها یک توده متورم و دردناک با سر سفید هستند و اگر که آن را فشار دهید، از آن چرک و چربی بیرون می‌آید. جوش و کورک علل و روش درمان متفاوت دارند. قبل از اینکه آن‌ها را بصورت مناسب درمان کنید، باید مطمئن شوید که با چه چیزی سر و کار دارید و البته این امر باید توسط پزشک تشخیص داده شود

کورک توسط یک فولیکول آلوده مو ایجاد می‌شود.کورک‌ها همچنین آبسه نامیده می‌شوند. این باکتری اغلب اورئوس استافیلوکوک است که باعث ایجاد تورم‌های دردناک می‌شود اما نباید فراموش کرد که دیگر باکتری‌ها و قارچ‌ها هم می‌توانند باعث ایجاد کورک شوند. کورک مثل یک جوش در استروئیدها به نظر می‌رسد و با ایجاد یک سطح سفت، قرمز و دردناک در زیر پوست شروع می‌شود. در طول یک دوره چند روزه، این جوش رشد کرده و بزرگتر و نرم‌تر می شود و سر آن هم سفید و پر از چرک می‌شود. تشخیص کورک از جوش در ابتدا مشکل است چون جوش هم می‌تواند با یک توده سفت و قرمز ایجاد شود. پس تشخیص آن‌ها از هم سخت است و سؤال پیش می‌آید که چطور می‌توان آن‌ها را از هم تشخیص داد؟

 

 

  • جوش به وسیله منافذ مسدود شده پوست ایجاد می‌شود.

جوش ناشی از عفونت نیست بلکه توسط منافذ مسدود شده پوست ایجاد می‌شود. منافذ پوست توسط یک پلاگین در سلول‌های مرده و چربی پوست مسدود می‌شود. تجمع چربی و سلول‌های مرده پوست همراه با باکتری آکنه‌زا باعث تحریک منافذ و قرمزی و التهاب آن‌ها می‌شود.

 

  • اگر ناهمواری ملتهب روی صورت شماست احتمالا یک جوش است.

جوش‌ها بر روی صورت، بالای کمر، شانه و قفسه سینه شایع هستند. یک ناهمواری در این نواحی احتمالا یک جوش است. آیا شما آکنه مداوم دارید؟ آکنه شدید یا کیستی می تواند بسیار بزرگ و ملتهب شود. این لکه‌های مانند کیست، نسبت به جوش‌های معمولی ساختار آلودگی عمیق‌تری دارند. این جوش‌ها ممکن است مانند کورک به نظر برسند. ولی حتی اگر به طور منظم آکنه ندارید، گاهی اوقات یک جوش بزرگ به شما می‌زند و معمولا در عرض یک هفته یا بیشتر از بین می‌رود.

 

  • اگر ناهمواری در یک مکان عجیب و غریب است، احتمالا کورک است

اگر در کشاله ران خود، در سینه، زیر بغل و یا پشت سر‌تان یک توده بزرگ دارید، احتمالاً کورک است چون معمولاً در این مکان‌ها آکنه ایجاد نمی‌شود. پس اگر در این مناطق یک برآمدگی وجود دارد، احتمالش خیلی کم است که جوش معمولی باشد.

 

  • در برخی نواحی هم جوش و هم کورک رایج است

جوش‌ها در نواحی صورت و گردن هم رایج هستند. پس مکان آن نمی‌تواند به تنهایی نشان دهد که این یک جوش است یا کورک.

 

  •  اگر برآمدگی از یک سکه بزرگ‌تر باشد، احتمالا کورک است.

یکی از نشانه‌های کلیدی که ثابت می‌کند با یک کورک سر و کار دارید اندازه آن است. کورک‌ها ممکن است در ابتدا کوچک باشند، مثلا به اندازه یک مداد پاک کن، اما می‌توانند به سرعت تا اندازه یک توپ پینگ پنگ رشد کنند. کورک‌ها حتی می‌توانند از این هم بزرگ‌تر شوند، اما در آن زمان احتمالا متوجه شده‌اید که این یک جوش ساده نیست. بنابراین اگر جوش شما به طرز وحشتناکی بزرگ است، احتمال دارد که کورک باشد.

 

  •  اگرناهمواری اندازه یک سکه یا کوچک‌تر از آن است، احتمالا یک جوش است.

بعضی از جوش ها می‌توانند واقعا بزرگ شوند. اما حتی بزرگترین جوش‌ها هم به اندازه یک کورک نمی‌رسند.

 

درمان جوش های بزرگ

  • اگر پزشک تشخیص داد که برآمدگی روی پوست شما یک جوش است نه کروک، درمان نکردن آن باعث می‌شود یک هفته تا ۱۰ روز باقی بماند.
  • یخ می‌تواند به تورم و درد آن کمی کمک کند. همچنین می‌توانید هر شب روی آن مقداری پراکسید بنزوئیل بزنید.
  • اما اگر همیشه جوش دارید، باید برای آن ها یک درمان منظم را در نظر بگیرید.

 

درمان کورک

  • کورک‌ها اغلب می‌توانند در خانه با کمی TLC درمان شوند.
  • اغلب کورک‌ها باید توسط پزشک درمان شوند، بنابراین اگر با درمان‌های خانگی نتیجه‌ای نمی‌گیرید و جوش بدتر می‌شود یا به طور کلی حس خوبی ندارید، با پزشک تماس بگیرید. دکتر می‌تواند جوش را لنس و تخلیه کند و برای از بین بردن عفونت دارو تجویز کند.
  • اگر هنوز مطمئن نیستید که با چه نوع جوشی طرف هستید، با دکتر خود تماس بگیرد. او تنها با یک امتحان ساده می‌تواند نوع آن را تشخیص دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *