انواع لک پوستی

به طور کلی، هر ضایعه‌ای که با افزایش رنگدانه در پوست همراه شود، لک پوستی نام می‌گیرد. در این مطلب برخی از انواع لک پوستی را بررسی می‌کنیم.

در طول زندگی هر فرد ممکن است انواع لک روی پوست ظاهر شود که شایع‌ترین لک‌های پوستی، کک و مک‌ها هستند. علاوه بر این، انواع لک ناشی از بارداری، ماه گرفتگی و جای جوش نیز در دسته بندی لک‌ها قرار می‌گیرند.

به طور کلی می توان پوست افراد را بر اساس رنگدانه به شش دسته طبقه‌بندی کرد. میزان وجود رنگدانه در پوست هر فرد، این طبقه‌بندی را مشخص می‌کند.

آن دسته از افرادی که پوست خیلی سفیدی دارند و موهایی به رنگ نارنجی دارند، بیش از سایر افراد دچار کک و مک می‌شوند، این نوع پوست بیشتر در افراد اروپایی دیده می‌شود. افرادی که در شمال کشور زندگی می‌کنند، پوستی شبیه پوست افراد ساکن در اروپا دارند با این تفاوت که موهای افرادی که در شمال زندگی می‌کنند، نارنجی نیست.

افراد با پوست خیلی روشن، در نوع ۱ و ۲ طبقه‌بندی انواع پوست قرار می‌گیرند. پوست‌های تیره در نقطه مقابل پوست‌های روشن قرار دارند و چندان مستعد ایجاد لک نیستند. در واقع هرچه پوست افراد تیره‌تر باشد در طبقه بالاتری قرار می‌گیرد.

پوست بیشتر ایرانی‌ها، از نوع ۳ و ۴ محسوب می‌شود. البته پوست اغلب افراد ساکن در جنوب کشور، از نوع ۵ و ۶ است و به نسبت سایر افراد، تیره‌تر به حساب می‌آید.

لک‌های پیری که از نام‌شان هم مشخص است به دنبال تماس طولانی مدت با نور آفتاب و افزایش سن ظاهر می‌شوند. این لک‌ها مسطح و قهوه‌ای رنگ در صورت و پشت دست‌ها هستند و به مرور پررنگ‌تر و وسیع‌تر می‌شوند و باید حتما معاینه شوند زیرا ممکن است به ضایعات بدخیم تبدیل شوند.

لک بارداری نیز یکی دیگر از انواع لک پوستی است. بهترین راه پیشگیری از این لک‌ها استفاده از کرم ضد آفتاب است. کرم ضد آفتاب برای پیشگیری از لک باید عیار حفاظتی SPF30 به بالا داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *