درمان قطعی آکنه

بروز آکنه بر روی پوست مشکلی است که از نوجوانی شروع می‌شود و گاهی تا میانسالی هم ادامه دارد. با وجود انواع محصولات مختلف بهداشتی و دارویی و انواع کرم‌ها، فوم‌ها، اسکراب، سرم، مرطوب کننده‌ها و انواع دیگر مواد آرایشی بداشتی و دارویی، گاهی یافتن یک درمان قطعی برای آکنه‌ها واقعاً تبدیل به یک عمل سخت و دیوانه‌ کننده می‌شود. پیدا کردن محصولی که مناسب پوست شما باشد، آن هم از بین انبوه محصولات، تقریباً کار غیر ممکنی است. علاوه بر تنوع محصولات، گونه‌های پوستی متفاوتی هم وجود دارند که باعث می‌شود یک محصول برای همه افراد کارایی نداشته باشد.

برای درمان قطعی آکنه باید به موارد زیادی توجه داشت. این موارد به طرق مختلف به هم مربوط هستند و با رعایت آن‌ها می‌توان از شر آکنه خلاص شد و پوستی تمیز و بدون جوش داشت.

 

نوع پوست خود را بشناسید

قبل از هر چیز هر فرد باید نوع پوست خود را بشناسد. شناخت نوع پوست خیلی مهم است چون در‌واقع نوع پوست شما ست که نشان می‌دهد چه درمانی روی پوستتان واکنش نشان می‌دهد.

مردم اغلب فکر می‌کنند تنها افرادی که پوست‌های چربی دارند، دچار آکنه می‌شوند. اما این درست نیست. هرچند که افراد با پوست‌های چرب بیشتر در معرض ابتلا به جوش‌های پوستی هستند اما علاوه بر پوست‌های چرب، افراد دارای پوست‌ خشک هم ممکن است دجار جوش‌های پوستی شوند. در این بین چیزی که متفاوت است، روش درمان است که برای هر نوع پوست متفاوت است.

درمان آکنه برای پوست‌های چرب معمولاً یک درمان جامع است که ترکیبی از مکمل‌های خوراکی است که بر روی هورمون‌ها و مکانیسم‌های تولید روغن در پوست تأثیر می‌گذارد.

افرادی که پوست خشکی دارند، به دلیل جمع شدن مواد و آلودگی‌ها در منافذ پوست، جوش‌دار می‌شوند. برای درمان آکنه در افرادی که پوست خشک دارند یک کرم لایه بردار ضروری است. چون پوست خشکی که منافذ را مسدود کرده و باعث ایجاد آکنه شده است را از بین می‌برد.

افرادی که پوستشان نه خیلی خشک و نه خیلی چرب است، پوست معمولی دارند. در صورتی که پوست این افراد جوش‌دار شود، برای درمان نیاز به درمان‌های منظم دارند.

 

انواع آکنه را بشناسیم:

اینکه نوع آکنه‌ای که از آن رنج می‌برید را بشناسید، به درمان آن کمک می‌کند. بطور کلی ۴ نوع مختلف آکنه وجود دارد که آن‌ها را به ترتیب حاد بودنشان لیست می‌کنیم:

 

سر سفید و سر سیاه: این‌ها شایع‌ترین نوع آکنه هستند که منجر به مسدود شدن حفره‌های پوستی می‌شوند و می‌توانند به سطح پوست آسیب برسانند. این نوع آکنه اغلب به راحتی و در عرض چند روز اعمال درمان موضعی درمان می‌شوند.

جوش‌های چرکی و کورک‌ها: این‌ها در‌واقع برآمدگی‌های قرمز متورم با مرکز سفید و زرد هستند. عموما در اطراف دهان و پیشانی ایجاد می‌شوند و اغلب می‌ترکند و منجر به ایجاد مشکلات بیشتر می‌شوند. این جوش‌ها به نسبت جوش‌هاس سر سیاه و سر سفید، ریشه عمیق‌تری دارند اما به کمک درمان موضعی قابل درمان هستند. برای درمان این نوع جوش‌ها اغلب به چند نوع درمان نیاز است.

آکنه‌های کیستی و گره‌ای: این آکنه‌ها عمیق‌ترین و دردناک‌ترین نوع آکنه‌ها هستند که درمانشان به نسبت سخت‌تر است. ظاهر این نوع آکنه به جوش‌های چرکی و کروکی شبیه است. با این تفاوت که ریشه‌هایش چند لایه زیر پوست است. این‌ها در‌واقع جوش‌های عمیق و زیر پوستی هستند و اغلب درمان‌های موضعی برای درمانشان عملاً بی‌فایده است. برای درمان این نوع آکنه تنها درمان خوراکی اثر گذار است و می‌تواند ریشه‌های عمیق آکنه را از بین ببرد.

 

 

عامل مهم دیگری که در درمان آکنه مهم است، سن بیمار است. همانطور که بزرگ‌تر می‌شویم، پوست هم شروع به نازک‌تر شدن می‌کند و حساسیت بیشتری نسبت به درمان نشان می‌دهد. از این رو بسیاری از درمان‌ها فقط برای افراد جوان مناسب است و برای افراد مسن می‌تواند مضر باشد و به پوست آسیب برساند. بطور کلی درمان‌های پوستی در افراد با سنین مختلف، متفاوت است.

 

با این صحبت‌ها بهترین درمان برای من چیست؟
پاسخ دادن به این سؤال برای افراد مختلف خیلی خیلی سخت است و بسیاری از مردم باید سال‌ها تلاش کنند تا یک محصول مناسب پوست خود پیدا کنند. در عین حال افراد زیادی هم پس از تست بسیاری از محصولات در نهایت ناامید و سر خورده می‌شوند و به نتیجه نمی‌رسند.

هر فرد باید با توجه به نوع پوست خود به دنبال یک درمان جامع باشد. این درمان شامل مجموعه‌ای از درمان‌های موضعی، یک شستشو دهنده پوست، یک پاک کننده موضعی، یک اسکراب روزانه و یک مرطوب کننده مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *