رفع جای زخم و اسکار

امروزه روش‌های مختلفی برای رفع جای زخم و اسکار وجود دارد که بیشتر آن‌ها در کلینیک‌های پوست و با بی‌حسی موضعی انجام می‌شوند.

در گذشته درباره رفع جای زخم و جای بخیه صحبت کردیم. در این مطلب جزئیات بیشتری را در این خصوص در اختیار شما قرار می‌دهیم.

رفع جای زخم با جراحی مناسب‌ترین روش برای جوشگاه‌های پهن یا طویل است. در این روش جوشگاه‌های پهن را می‌توان برداشت و دوباره بخیه کرد به نحوی که خط جوشگاه باریک‌تر شود.

در مورد اسکارهای طویل نیز جراحان پوست از برش‌های نامنظم استفاده می‌کنند تا خط جوشگاه را کوتاه‌تر نشان دهند. گاهی اوقات با جراحی می‌توان جهت یک اسکار را طوری تغییر داد که تمام یا قسمتی از آن در مسیر خطوط طبیعی پوست قرار گیرد و کمتر به چشم بیاید. با همین روش می‌توان جوشگاه‌ها را به مناطقی که کمتر به چشم می‌آیند (برای مثال لا به لای خط رویش مو یا خط محل تلاقی بینی و گونه‌ها) منتقل کرد تا دیده نشوند.

در صورتی که اسکار فرو رفته در پوست وجود داشته باشد، می‌توان با تزریق ژل به رفع جای زخم پرداخت. تزریق فیلر مانند ژل استاندارد یا چربی خود فرد به داخل جوشگاه، فرورفتگی‌های آن را پر کرده و هم‌سطح پوست اطراف می‌کند. مقدار ماده تزریق شده بستگی به اندازه و سفتی اسکار دارد. بهبود با این روش فوری است اما اغلب نتایج به طور دائمی باقی نمی‌ماند. تزریق کورتیکوستروئیدها هم در نرم کردن جوشگاه‌های سفت (گوشت اضافه) کاملا مؤثر است و باعث کوچک و مسطح شدن آن‌ها می‌شود.

روش دیگر برای رفع اسکار و جای زخم، استفاده از لیزر است. لیزرهای مختلفی در درمان جوشگاه به کار می‌رود و بر اساس نوع جوشگاه باید دستگاه لیزر مناسب انتخاب شود. باید توجه داشت درمان با لیزر معمولا کامل نیست و امکان بازگرداندن پوست محل جوشگاه به حالت پوست طبیعی قبل از آسیب به صورت صد در صد عمل نمی‌کند اما تا حد زیادی می‌تواند اسکار را محو کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *