درمان ملاسما‌(لک صورت)

لک صورت یا ملاسما یک عارضه پوستی شایع بخصوص در دختران و خانم‌های جوان است. ملاسما فقط مخصوص خانم‌ها نیست اما در خانم‌ها بیشتر از آقـایان دیده می‌شود. این عارضه بصورت لکه‌های قهوه‌ای تا خاکستری تیره بر روی گونه‌ها، پیشانی و چانه دیده می‎شود. شایع‌ترین سنین بروز ملاسما ۲۰ تا ۳۰ سالگی است.
علت‌های زیادی در ایجاد لک‌های پوستی نقش دارند ولی ثابت‌ترین علت را اشعه ماورابنفش خورشید می‌دانند. یعنی همیشه این علت به اضافه علل دیگر را در ایجاد لک سهیم می‌دانند. اما علاوه بر این علت‌های دیگری هم برای ایجاد ملاسما شناخته شده هستند که در این مطلب به آنها می‌پردازیم:

•  مصرف دارو به ویژه داروهای هورمونی و بخصوص داروهای پیشگیری از حاملگی(بصورت قرص، تزریقی و یا کاشتنی). البته داروهای دیگر از جمله داروهای اعصاب هم نیز در بروز آن نقش دارند.
  • تغییرات هورمونی در بدن از جمله کیست‌های متعدد تخمدان(pco) و یا بیماری غده فوق کلیوی.

چطور با ملاسما مقابله کنیم:

ابتدا باید بدانیم که افراد مستعد به ملاسما چطور باید از ایجاد لک پیشگیری کنند:

• با پیشگیری از تابش اشعه خورشید بطور مستقیم بر روی صورت از ایجاد لک تا حد زیادی می‌توان جلوگیری کرد.
  • مصرف کرم‌های ضدآفتاب بطور منظم با عیار بالاتر از ۲۰ به فواصل هر ۳ ساعت
  • اجتناب از تابش نور خـورشـید بطـور مستقیم بر روی صورت

درمان ملاسما:

برای از بین بردن دائمی لک باید به پزشک مراجعه شود و طبق دستورات پزشک عمل کرد. اما بد نیست با روش‌های درمان آشنا باشید:

• استفاده از کرم‌های حاوی هیدروکینون با درصدهای گوناگون، به تجویز پزشک
  • لایه‌برداری (peeling)
  • سایش پوست بوسیله میکانیکی(dermabresion & salabresion)
  • لیزر

هر کدام از این روش‌ها، بسته به پوست فرد، به تشخیص پزشک، انتخـاب می‌شود. برای مثال افراد با رنگ چشم روشن و مهای روشن مقدار رنگدانه پوستی کمتری نسبت به پوست‌های تیره دارند و به همین دلیل نور آفتاب بیشتر در پوست این افراد نفوذ دارد و چون یکی از اثرات نور آفتاب ایجاد لک صورت و همچنین کک و مک است، برای پیشگیری و درمان، این افراد نیاز مبرم به ضدآفتاب دارند. یا یکی از روش‌های درمان‌ لک صـورت همچـنان که قبلا گفته شد، استفاده از پیلینگ است. ولی این روش مناسب همه افراد نیست. به عنوان مثال روش پیلینگ اصلا مناسب افراد با رنگ پوست تیره نیست. چون یکی از عوارض پیلینگ، خود لک می‌باشد و شانس ایجاد لک در افراد با پوست تیره خیلی بالا است.

هیچکدام از روش‌های درمانی لک صورت دائمی نیست و در یک جلسه نیز انجام نمی‌گیرد و نیاز به تجدید وادامه درمان دارد، زیرا استعداد افراد برای ایجاد لک با این روش‌های درمانی برطرف نمی‌گردد. مصرف ضدآفتاب در افراد مستعد یک نیاز حیاتی در درمان و پیشگیری از لک است.

کلینیک الماس بزرگترین و مجهزترین کلینیک زیبایی استان گیلان، آماده ارائه انواع خدمات زیبایی به شما عزیزان است.