آشنایی با لک‌های پوستی

لکه یا لک نه تنها یک عارضه شایع پوستی است بلکه در بسیاری از موارد به سختی می‌توان آن را درمان کرد. آشنایی با لک‌های پوستی می‌تواند قدم نخست در درمان آن‌ و حل این عارضه پوستی باشد.

لکه‌ها به طور مستقیم توسط سلول‌های تولیدکننده ملانوسیت یا سلول‌های تولید‌کننده ملانین یا همان رنگدانه پوستی ایجاد شده و یا با تکثیر خود ملانوسیت‌ها، ایجاد می‌گردند. باید دقت کنید که این شرایط نیاز به توجه جدی از سمت بیمار و پزشک دارد.

برای آشنایی با لک‌های پوستی به برخی از انواع آن اشاره می‌کنیم.

کک و مک‌ها: این لکه‌ها به علائم پیری زودرس نیز معروف هستند. معمولا در افراد با پوست روشن بعد از ۶۰ سالگی نمایان می‌شود و در عموم افراد در مجاورت خورشید ایجاد می‌گردد. اما باید بدانید که این لک‌ها تنها مختص افراد مسن نبوده و ممکن است در پوست‌های بسیار روشن در سنین جوانی نیز، در اثر قرار گرفتن در مجاورت خورشید ایجاد شوند.

لک‌های بعد از التهاب پوستی: این لک‌ها شامل لکه‌های به جا مانده از جوش صورت، سوختگی سطحی و یا زخم‌ها هستند. این نوع لکه‌ها به مرور زمان با ترمیم خود پوست کمرنگ می‌شوند و به راحتی قابل درمان می‌باشند.

لک‌های هورمونی: لکه‌هایی که در اثر تغییرات هورمونی ایجاد می‌شوند. مثل لکه‌های دوران بارداری، لکه‌های کم کاری تیروئید، استفاده از قرص‌های ضد بارداری یا استفاده از قرص‌های هورمونی.

یک روش برای درمان لک‌های پوستی استفاده از کرم‌های موضعی است. بهترین کرم موضعی باید چندین کار را به طور همزمان انجام دهد: از تولید زیاد رنگدانه جلوگیری کند، از تجمع رنگدانه‌های تولید شده بر روی سطح پوست جلوگیری کند، از انتقال رنگدانه تولید شده از لایه اپیدرمیس به سطح پوست جلوگیری کند و باید باعث افزایش حلالیت رنگدانه تولید شده در پوست گردد.

راه دیگر استفاده از روش‌های مختلف پزشکی است که می‌توان با استفاده از روش‌هایی همچون لیزر، میکرونیدلینگ و مزوتراپی این لک‌های پوستی را درمان کرد. این روش‌ها به راحتی روی پوست‌های مختلف قابل اجرا است، اما ممکن است برخی افراد نسبت به این درمان‌ها حساسیت‌هایی نشان دهند.

با آشنایی با لک‌های پوستی می‌توان برای درمان آن‌ها اقدام کرد. بهتر است قبل از اقدام کردن برای درمان و یا استفاده از داروها و کرم‌های موضعی، با پزشک مشورت کنید تا از بروز خطرات احتمالی جلوگیری شده و درست‌ترین درمان برای شما درنظر گرفته شود. کلینیک پوست، مو و زیبایی الماس واقع در رشت، آماده ارائه خدمات پوست و مو و همچنین مشاوره رایگان، به شما عزیزان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *