تقریباً همه ما از روییدن موهای زائد در بعضی از قسمت‌های بدن خود ناراضی هستیم و تمایل به از بین بردن موهای زائد و یا دست کم کاهش دادن ضخامت و سرعت رشدشان داریم. یافتن روش کارآمد و مؤثر از بین بردن موهای شکم، دست و پا، زیربغل، صورت، بازو، گردن، گوش، ناحیه تناسلی و یا کشاله‌های ران چندان آسان نیست. همه روزه شاهد تبلیغ محصولات تقلبی و روش‌های کلاهبردارانه بی‌شماری برای رفع دائمی موهای زائد هستیم که هیچ دلیل و مدرکی برای اثبات ادعایشان وجود ندارد و بهتر است با توجه به عدم آگاهی از عوارض احتمالی آن‌ها از به کارگیری‌ این روش‌های رفع موهای زائد خودداری نمود. از سوی دیگر حتی شیوه‌های مجاز و شناخته شده از بین بردن موهای زائد نیز مزایا و معایب خاص خود را دارند که مسلماً آگاهی یافتن از این نکات مثبت و منفی در رسیدن به نتیجه مطلوب و صرفه جویی در زمان و پول کمک می‌کند.
یکی از متداول‌ترین و بهترین روش‌های درمان، لیزر موهای زاید صورت و بدن لیزر است.

لیزر موهای زائد
رفع موهای زائد با لیزر روش غیرتهاجمی و مفید رفع یا کاهش موهای زائد صورت یا بدن است که پس از استفاده، پوست را در مقایسه با روش‌های دیگر صاف‌تر و لطیف‌تر می‌کند. با این تکنیک ملایم می‌توان موی قسمت‌های بزرگ‌تری از بدن را به شیوه‌ای مؤثر و در عین حال با حداقل ناراحتی و بی نیاز از استراحت و خارج نشدن از منزل از بین برد. امروزه از بین بردن موهای زائد صورت و بدن با لیزر یکی از رایج‌ترین عمل‌های زیبایی به شمار می‌رود.
موهای تیره‌تر نور لیزر بیشتری را جذب می‌کنند و پوست روشن‌تر انتقال بهتر نور لیزر به فولیکول مو را ممکن می‌سازد. سن، نژاد، داروی مصرفی، میزان هورمون‌ها و ناحیه مورد نظر بدن بر طول، زبری و رنگ مو تأثیر می‌گذارند و این عوامل نیز به نوبه خود نتایج لیزر موهای زائد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند.

انواع
از وسیله‌های گوناگونی برای رفع موی زائد با لیزر استفاده می‌شود، در روش‌ قطعی از بین بردن موهای زائد پرتو لیزر با انرژی پایین برای ناتوان سازی و تخریب فولیکول‌های رشد فعال مو به کار برده می‌شود. متغیرهای زیر بر نتیجه درمان با لیزر یا دیگر روش‌های از بین بردن موهای زاید تأثیر می‌گذارند:

  • رنگ پوست
  • ضخامت و رنگ مو
  • ناحیه تحت درمان (بطور مثال رفع موهای زائد بدن، صورت، زیر بغل، کشاله ران و …)
  • نوع دستگاه لیزر (پزشک با در نظر گرفتن عوامل فوق بهترین دستگاه لیزر را تجویز می کند.)
  • طول موج و فلوئنس (انرژی بر واحد سطح) به کار برده شده
  • عرض پالس
  • دمای پوست
  • زمان‌بندی جلسه درمان

 

پزشک بسته به نوع پوست، رنگ و ضخامت مو، بزرگی و محل ناحیه تحت درمان لیزر موهای زائد، و زمان‌بندی جلسه‌های درمان یکی از وسایل زیر یا ترکیبی از آنها را به کار می‌گیرد:

  • لیزر روبی (یاقوت)
  • لیزر الکساندرایت
  • لیزر دایود
  • لیزر Nd:YAG
  • سیستم نور پالسی شدید

 

روش انجام

در رفع موهای زائد با لیزر برای جلوگیری از آسیب قرنیه یا شبکیه، چشم‌بند محافظ روی چشم قرار داده می‌شود. موی بخش مورد نظر در صورت لزوم به گونه‌ای اصلاح می‌شود که بلندی آن از چند میلی‌متر روی پوست بیشتر نباشد. ژل سرد یا ابزار سرد کننده مخصوصی برای محافظت از لایه‌های خارجی پوست به کار گرفته می‌شود که علاوه بر اثر حفاظتی، به دلیل تسهیل نفوذ نور لیزر درون پوست بر کارآمدی روش از بین بردن موهای زائد با لیزر نیز می‌افزاید.
در متداول‌ترین و جدیدترین روش لیزر مو زائد از پرتو لیزر با انرژی پایین استفاده می‌کنند که مطابق با رنگ پوست، ضخامت و محل رویش مو تنظیم می‌شود. در وهله نخست واکنش بیمار با هدایت نور پالسی آزمایشی به ناحیه مورد نظر بررسی می‌شود. پرتو لیزر با انرژی پایین از پوست می‌گذرد و توسط رنگدانه‌های تعدادی از فولیکول‌های رشد فعال مو جذب می‌شود. ناحیه تست شده معاینه می‌شود تا اطمینان حاصل گردد که تنظیمات به درستی انجام شده‌اند و واکنش شدیدی به این روش درمان موهای زائد وجود ندارد. در صورت موفقیت‌آمیز بودن تست، پرتو لیزر با انرژی پایین به صورت منظم نقطه به نقطه روی سراسر ناحیه مورد نظر تابانده می‌شود و به سرعت و بطور دائمی فولیکول‌های رشد فعال مو را ناتوان می‌سازد. لیزر موهای زائد فولیکول‌های مو را در مرحله سکون تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.
پس از اتمام عمل از بین بردن موهای زائد با لیزر، کمپرس یخ، آب سرد یا لوسیون یا پماد ضدالتهاب برای تسکین ناحیه درمان شده و کاهش ناراحتی در اختیار مراجع قرار داده می‌شود. نتایج بهینه پس از چند جلسه به دست می‌آید، معمولاً در ابتدا ۳ تا ۸ جلسه لازم است، اما انتظار می‌رود پس از مدتی، به ویژه در صورت ترشح هورمون‌های اندوژنوس (درون‌زا) یا مصرف هورمون‌های اگزوژنوس Exogenous))، نیاز به مراجعه‌های بیشتر باشد. اکثر پزشکان با در نظر گرفتن عوامل ذیل توصیه می‌کنند که بین هر دو جلسه درمان رفع موهای زائد چهار تا هشت هفته فاصله باشد:

  • سن، جنسیت، نوع مو و الگوی رشد مو
  • ناحیه تحت درمان
  • لیزر یا وسیله مبتنی بر نور انتخاب شده
  • تعداد جلسات مورد نیاز درمان

روش لیزر درمانی به فرآیند رشد پیازهای مو در چرخه رشد آن‌ها آسیب وارد می‌کند. متاسفانه، تمام پیازهای مو دارای زمان بندی مرحله رشد یکسان نیستند،علاوه بر این تعداد جلسات بستگی به درمان مورد نیاز بیمار و شرایط پوست وی نیز دارد.
برنامه درمانی با توجه به نوع رفع موهای زائد متفاوت است، اما معمولاً از ۶ تا ۸ جلسه درمانی برای شانه‌ها و زیر بغل و ۸ تا ۱۰ جلسه درمانی برای گردن و ناحیه بالای آن نیاز است.
درمان لیزر باید توسط پزشک  با تجربه انجام شود

ماندگاری و دوام
این روش از بین بردن موهای زائد، دائمی است اما کسب این نتیجه پس از سپری شدن سه تا هشت جلسه به دست می‌آید تا اطمینان حاصل شود که تمام فولیکول‌های رشد فعال مو کاملاً تخریب شده‌اند. برای به دست آوردن بهترین نتیجه و درمان قطعی سعی کنید بهترین مرکز لیزر موهای زائد بدن و صورت را انتخاب کنید.

عوارض
خوشبختانه نحوه لیزر موهای زائد معمولاً عوارض جانبی قابل توجهی را به دنبال ندارد و کلیه خطرهای احتمالی این روش پیش از شروع درمان به بیمار اطلاع داده می‌شود. تمام عمل‌های جراحی تا حدی با خطر همراه‌اند. بعضی از عوارض بالقوه عبارت‌اند از:

  • تاول زدن پوست
  • تغییر بافت و یا رنگ پوست
  • صدمه دیدن چشم

با رعایت توصیه‌ها و دستورات پزشک می‌توان احتمال بروز خطرهای معین را، هم قبل از لیزر موهای زائد بدن و صورت و هم بعد از آن، به حداقل رساند.

 

هزینه و قیمت
معمولا هزینه لیزر موهای زائد در هر منطقه جغرافیایی و نزد هر پزشک متفاوت با منطقه و پزشک دیگر است. ناحیه تحت درمان نیز بر میزان هزینه تأثیر می‌گذارد، مسلماً هزینه رفع موهای زائد با لیزر ناحیه کوچکی بر روی صورت با قیمت لیزر موهای زائد پا یا پشت بدن یکسان نیست. از آنجایی که نتیجه بهینه پس از چند جلسه به دست می‌آید، بسیاری از پزشکان بسته‌های قیمتی را برای ناحیه‌های مشخصی از بدن تهیه می‌کنند.

منبع

 

One thought on “از بین بردن و رفع دائمی موهای زائد بدن و صورت”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *