انواع فیلر پوستی

فیلرها موادی پرکننده هستند که برای برجسته کردن لب‌ها و گونه‌ها، پر کردن جای جوش، رفع چروک و لیفتینگ پوست به کار می‌روند. در این مطلب با انواع فیلر آشنا می‌شویم.

امروزه از انواع فیلر برای اهدافی نظیر جوان‌سازی و پر کردن بخش‌های مختلف صورت و برجسته‌سازی بخش‌های کم حجم صورت استفاده می‌شود.

انواع مختلفی از فیلرها تولید شده‌اند ولی بیشترین نوع مورد استفاده در دنیا فیلر‌هایی از جنس هیالورونیک اسید هستند. هیالورونیک اسید به طور طبیعی در بافت پوست ما و در بافت‌های نگه دارنده‌ای مثل غضروف و مایع مفصلی بدن ما وجود دارد.

مقدار هیالورونیک اسید با افزایش سن کاهش یافته و غلظت آن کمتر می‌شود. در این حالت موجب شل شدن پوست صورت و یه وجود آمدن چین و چروک در سطح پوست می‌شود. بنابراین تزریق فیلرهای هیالورونیک اسید باعث ترمیم و رفع چروک‌ها می‌شود.

یکی دیگر از انواع فیلر پوستی که امروزه استفاده می‌گردند از جنس کلسیم هیدروکسید آپاتیت است. این ماده معدنی که مشابه ترکیب طبیعی موجود در استخوان انسان است یکی از قوی‌ترین فیلر‌های موجود بوده و برای پر کردن شیار‌های عمیق‌تر استفاده می‌شود. از این فیلر برای گونه‌گذاری و پر کردن حاشیه‌های صورت هم استفاده می‌شود. این فیلر دائمی نبوده و به طور متوسط بعد از یک و نیم سال تجزیه شده و از بین می‌رود.

نوع سوم فیلرها که از جنس پلی لاکتیک اسید و یا پلی کربو لاکتون‌ها هستند، پس از تزریق در محل سبب تحریک تولید کلا‍‍‍‍ژن‌ها می‌گردند و عمدتا جهت پر کردن شیار‌های نیمه تحتانی صورت به کار می‌روند. این مواد بر خلاف سایر فیلر‌ها نتایج فوری نداشته و در عرض دوره چند ماهه باعث کلاژن سازی گردیده و نتایج اثر خود را نشان می‌دهند.

فیلرهای با ماندگاری طولانی‌تر یا نیمه ماندگار هم وجود دارند که از میکروسفرهای ماده‌ای به نام پلی متیل متاکریلت در ترکیب با کلاژن هستند و برای چروک‌های عمیق‌تر و ایجاد حجم در گونه‌ها و لب‌ها بکار می‌روند.

برخی فیلرهای دیگر ماندگار از جنس سیلیکون و پارافین هم وجود دارند که به دلیل احتمال بالای عوارض جانبی دیگر مقبول نیستند. لازم به ذکر است که فیلرهایی از جنس کلاژن نیز وجود دارند که به دلیل ایجاد واکنش‌های آلرژیک زیاد مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *