متاسفانه با درمان‌های حاضر هنوز درمان قطعی و کاملی برای بیمار ملاسما وجود ندارد .مصرف داروهای ضدلک حاوی هیدروکینون ،پایه و اساس درمان‌های ملاسما است که معمولا در مدت زمان استفاده نتیجه خوب است وبعد از قطع دارو ممکن است مجددا عود کنند و بیشتر بر روی لک‌هایی که به صورت ملاسماهای سطحی‌تر هستند اثرات بهتری دارند. سایر درمان‌های رایج مزوتراپی ،میکردم ابریژن ودر نهایت استفاده از لیزر است .

 

درمان‌های جدید لیزری در درمان ملاسما
از جمله درمان‌های جدید لیزری ،کاربرد آن در درمان ملاسما است. ملاسما به لکه‌های قهوه‌ای  بر روی صورت افراد بالغ گفته می‌شود .بیشترین مکان‌های درگیر گونه‌ها ،پل بینی ، پیشانی ،ولب فوقانی است . ملاسما غالبا در خانم‌ها دیده میشود وفقط ۱۰ درصد افراد درگیر ،مردها هستند. این لک‌های صورت در فصول گرم تابستان‌ها پررنگ‌تر ودر فصول سرد وزمستان کمرنگ‌تر هستند .

 

عوامل اصلی ایجاد ملاسما
از عوامل اصلی که در ایجاد ملاسما نقش دارند می توان به مسائل ژنتیکی ،تغییرات هورمونی ، مصرف برخی از داروها وهمینطور بعضی بیماریهای مثل بیماری تخمدان وتیروئید اشاره کرد . همچنین اشعه خورشید فرد را مستعد ملاسما می‌کند.این بیماری به دلیل تغییرات قابل توجهی که درظاهر فرد دارد می‌تواند بر روی اعتماد به نفس فرد اثر فوق العاده‌ای داشته باشد بنابراین جز موارد با اهمیتی است وافراد بسیاری به دنبال درمان آن به پزشک مراجعه می‌کنند.
متاسفانه با درمان‌های حاضر هنوز درمان قطعی وکاملی برای این بیماری وجود ندارد .مصرف داروهای ضدلک حاوی هیدروکینون ،پایه و اساس درمان‌های ملاسما است که معمولا در مدت زمان استفاده نتیجه خوب است وبعد از قطع دارو ممکن است مجددا عود کنند وبیشتر بر روی لک‌هائی که به صورت ملاسماهای سطحی‌تر هستند اثرات بهتری دارند. سایر درمان‌های رایج مزوتراپی ،میکردم ابریژن ودر نهایت استفاده از لیزر است .
ملاسما به لکه های قهوه ای  بر روی صورت افراد بالغ گفته میشود

 

درمان ملاسما (لک صورت) با لیزر
در مورد درمان ملاسما لیزر مقالات وجود دارد و دستگاه‌های مختلفی بر روی آنها تست می‌شود. یکی از این دستگاه ها لیزر co2فرکشنال است که با ایجاد تراشه‌ای سطحی بر روی پوست لک را کمرنگ‌تر می‌کند اما چیزی که امروزه وبه صورت جدید از آن استفاده می شود دستگاه‌های لیزرهای کیوسوئیچ هستند که با طول موج ۱۰۶۴ از آن ها استفاده می شود و نتایج نسبتا خوبی داشته‌اند . معمولا بر روی فرد با جلسات متعدد به مدت ۱ الی ۲ ماه از این لیزر استفاده می‌شود .اما دستگاهی که به صورت خاص امروزه در کشورما از آن استفاده می‌شود دستگاه کیوسوئیچ باطول موج ۵۸۵ نامومتر به نام هندپیس گلد‌(gold handpiece) است که بیشترین جذب را درعروق خونی و همین طور در رنگدانه ملانین دارد. با توجه به اینکه امروز در پاتولوژی ملاسما وجود عروق خونی وارتباط آن با ملانوسیت‌ها را ایجاد تغییر رنگ تیره دخیل می‌دانند در نتیجه استفاده از این لیزر نتایج بسیار قابل توجهی بر روی رفع لک صورت دارد. در استفاده از این لیزر بیمار به صورت هفتگی مراجعه کرده وجهت درمان از لیزر کیوسوئیچ ۱۰۶۴ و لیزر ۵۸۵ به تناوب استفاده می‌شود به این صورت که یک جلسه از هر دو لیزر استفاده کرده وجلسه بعد از لیزر ۱۰۶۴ استفاده می‌شود .به اصطلاح یک جلسه laser toning +gold toning وجلسه بعد laser tining به تنهایی انجام می‌شود .عموما نتایج در جلسه پنجم یا چهارم بسیارایده آل بوده وملاسما به طور قابل توجهی بهبود پیدا می‌کند .

از جمله درمان‌های جدید لیزری ،کاربرد آن در درمان ملاسما است. مکانسیم لیزر براساس تئوری subdellular photothermolysis است که بدون تخریب ملانوسیت‌ها تنها ملانوزوم ها را هدف قرار داده وفعالیت سلول‌های ملانوسیتی وایجاد ملانین را کاهش می‌دهد. این لیزر از طریق انرژی‌های کم واسپات سایزهای بزرگ عمل می‌کند ودر این هدف تخریب ملانوسیت‌ها نیست بلکه هدف تخریب ملانوزوم رنگدانه ملانین است .
در این حالت عموما نتایج بسیار ایده آلی در جلسه چهارم وپنجم دیده می‌شود ودرموارد دیگر هم نیاز به جلسات نگهدارنده درفواصل یک ماه و یا فواصل بیشترجهت حفظ اثر درمانی است. در کنار این روش درمان دارویی نیز تجویز می‌شود .به نظر می‌آید که استفاده از طول موج ۵۸۵ نانومتر که بیشتر روی عروق خونی تاثیر دارد در بهبود ملاسما وترکیبش با لیزرهای ۱۰۶۴که بیشتر بر روی ملانین اثر دارد نتایج قابل توجهی را به همراه داشته باشد.

 

منبع

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *