لکه‌های قهوه ای روی پوست معمولا بر اثر تیره شدن پوست به‌طور غیرطبیعی در مقابل نور آفتاب ایجاد می‌شود. بسیاری از بیماری‌ها و همچنین عوارض جانبی داروها می‌تواند موجب ایجاد حساسیت به نور در پوست شود.
لکه‌های قهوه‌ای رنگ ممکن است به صورت‌های مختلفی روی پوست ایجاد شود، مانند کک و مک، نواحی تیره‌رنگ روی پوست و یا خال. هر گونه خال یا لکه‌ای جدیدی روی پوست ایجاد می‌شود و یا تغییری که در خال‌ها یا لکه‌های قبلی ایجاد می‌شود، باید توسط پزشک معاینه و بررسی شود.
معمولا جلسات لیزردرمانی برای درمان لکه‌های قهوه‌ای صورت و یا تاتو شامل مراحل زیر می‌شود:

  • یک ژل مخصوص بی‌حس کننده روی ناحیه مورد نظر روی پوست زده می‌شود . برای تاتو یا لکه‌های کوچک‌تر ممکن است مقادیر بسیار کمی از بی‌حس کننده موضعی در محل مورد نظر تزریق شود.
  • روی چشمان بیمار عینک مخصوص محافظ چشم زده می‌شود و تکنسینی که در اتاق درمان است و لیزردرمانی را انجام می‌دهد نیز از عینک محافظ مخصوص به چشم استفاده می‌کنند.
  • ناحیه مورد نظر برای درمان پاکسازی می‌شود و در ابتدا یکی از لکه‌ها یا ضایعات پوستی تست می‌شود تا تکنسین بتواند سطح انرژی لیزری مناسب را انتخاب کند.
  • مرحله‌ی اصلی لیزر درمانی و اعمال لیزر تقریبا سریع انجام می‌شود و احساس اعمال لیزر روی پوست چیزی شبیه به ضربه زدن روی پوست با یک کش لاستیکی می‌باشد.
  • بلافاصله بعد از اتمام درمان، روی پوست پماد مخصوص زده می‌شود و کمپرس سرد روی پوست قرار داده می‌شود و قبل از این که بیمار کلینیک را ترک کند، تمامی دستورالعمل‌ها و توصیه‌های لازم برای مراقبت از پوست به او داده می‌شود.
  • جلسات بعدی درمان (در صورت نیاز) بین سه تا شش هفته‌ی بعد انجام می‌شوند. فواصل بین جلسات درمانی به نوع پوست بیمار، سن او و ضایعات پوستی و محل وجود ضایعات پوستی در بدن او بستگی دارد.

مزایای این روش چیست؟

  • بهبود ظاهر لکه‌های پوستی و آسیب‌های خورشیدی (چین و چروک‌های سطحی، کک و مک، تغییر رنگ پوست و افزایش رنگدانه‌های پوستی)
  • نرم و یک دست کردن پوست و رفع منافذ باز پوستی
  • بهبود بافت و انسجام پوست و جمع شدن پوست (رفع افتادگی و شل‌شدگی پوست)
  • کاهش سرخی پوست، قرمزی و گرگرفتگی پوست و روزاسه

آیا من فرد خوبی برای این درمان هستم؟

بهترین کاندید‌ها برای انجام لیزردرمانی به منظور رفع لک‌های قهوه‌ای‌ رنگ روی پوست، افراد زیر هستند:

  • افرادی که پوست آن‌ها در مراحل اولیه‌ی بروز پیری پوست و تغییرات ناشی از آسیب‌های خورشیدی است و مایلند پوستی شاداب‌تر و سالم‌تر داشته باشند.
  • افرادی که نمی‌خواهند مدت زمان زیادی را صرف درمان و گذراندن دوره‌ی ریکاوری با روش‌های لایه‌برداری لیزری یا پیلینگ شیمیایی کنند.
  • افرادی که از بیماری روزاسه رنج می‌برند و پوست آنها دچار برافروختگی و قرمزی شده است.
  • افرادی که فعالیت زیادی دارند و بسیار پر مشغله هستند و دوست دارند وضعیت پوست خود را بهبود دهند اما نمی‌خواهند درمانشان در فعالیت اجتماعی آن‌ها اختلالی ایجاد کند.

لیزر چگونه عمل می‌کند؟
لیزرهای بخصوصی که مناسب برای بیماری پوستی هستند انتخاب می‌شوند تا یک سری پالس الکتریکی به پوست فرستاده شود و تنظیمات دقیق این پالس نوری متناسب با نوع و رنگ پوست انتخاب می‌شود.
بیمار ممکن است به یک جلسه درمان و یا به چندین جلسه‌ی درمانی نیاز داشته باشد که در این صورت فاصله بین جلسات درمانی بین چند هفته تا چند ماه است. از مزایای لیزردرمانی این است که با هر شرایط پوستی کاملا سازگار است، بعد از اولین جلسه، نتایج درمان کاملا محسوس و قابل مشاهده هستند، با کمترین میزان درد و ناراحتی همراه است و خطرات بسیار کمی دارد.

چه نواحی از بدن را می‌توان با این روش درمان کرد؟
لیزر را می‌توان برای هر ناحیه از پوست بدن، به کار برد. این روش خصوصا بیشترین تاثیر را بر پوست صورت، گردن، قفسه سینه و دست‌ها دارد و ظاهر آن را تا حدود زیادی بهبود می‌دهد.

نتایج لیزردرمانی چیست؟
لیزردرمانی برای رفع لکه‌های قهوه‌ای دارای اثرات چند جانبه و نتایج مضاعف است. علاوه بر این که با انجام لیزردرمانی، لکه‌های قهوه‌ای رنگ پوست درمان می‌شود، افرادی که دچار تاثیرات ناخوشایند بالا رفتن سن بر پیری پوست شده‌اند، بعد از انجام این درمان پوستی هموار‌تر و شاداب‌تر خواهند داشت که چین و چروک‌های آن کمتر شده و منافذ باز آن نیز برطرف شده است.
بسیاری از بیمارانی که از قرمزی برافروختگی پوست خود رنج می‌برند، بعد از لیزردرمانی متوجه کاهش تدریجی قرمزی پوست خود و بهبود ظاهر آن خواهند شد. افراد مبتلا به روزاسه نیز شاهد کاهش ضایعات پوستی خود شده و می‌توانند به تدریج داروهای خود را کم کنند و یا مصرف آن را متوقف کنند.

چرا باید لیزردرمانی چند جلسه تکرار شود؟
بسته به این که مشکلات پوستی بیمار چه هستند و شدت هریک از آن‌ها تا چه میزان است، ممکن است به ۵ جلسه‌ی درمانی یا بیشتر نیاز باشد که فاصله‌ی بین این جلسات نیز ۳ هفته است. بیمار در همان روز می‌تواند به محل کار خود بازگردد و فعالیت‌های روزانه خود را ادامه دهد. با تقسیم کردن کل برنامه‌ی درمان به چندین جلسه‌ی مجزا، پوست طی یک پروسه بلند مدت به تدریج بهبودی پیدا می‌کند و در عین حال ریسک بروز عوارض کمتر است. مزیتی که موجب می‌شود بیماران بسیار به این روش علاقه مند باشند این است که این روش تقریبا نیازی به گذراندن دوره‌ی ریکاوری ندارد.

آیا لیزردرمانی چه عوارض جانبی دارد؟
ممکن است بلافاصله بعد از درمان کمی پوست قرمز شود و لکه‌های قهوه‌ای رنگ به‌طور موقت تیره‌رنگ‌تر می‌شود. قرمزی پوست معمولا ظرف ۲۴ ساعت برطرف می‌شود. اما لکه‌های قهوه‌ای رنگ به تدریج پوسته می‌شوند و ظرف دو هفته به تدریج از بین می‌روند. می‌توان بلافاصله بعد از لیزردرمانی از کرم استفاده کرد. علاوه بر این در صورتی که لیزردرمانی برای رفع تاتو و خالکوبی انجام شود، علاوه بر کمرنگ شدن تاتو، موهای زائد ناحیه مورد نظر نیز تا حدودی از بین می‌رود که البته این مورد از تاثیرات جانبی لیزر است و لیزردرمانی بدین منظور انجام نمی‌شود. بسیار مهم است که پس از انجام لیزردرمانی به‌طور منظم از کرم ضدآفتاب استفاده شود تا احتمال بروز عوارض جانبی را به حداقل برسد.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *