HIFU
روش‌های درمانی متعددی تاکنون جهت رفع چین وچروک وشل شدگی و درمان افتادگی پوست صورت مورد استفاده پزشکان قرارگرفته است که از موثرترین آن‌ها شاید جراحی لیفت صورت و لیفت ابرو است. این روش یک جراحی نسبتا دشوار و بزرگ محسوب می‌شود و معمولا بدلیل دشواری آن، عوارض لیفت صورت و دوره نقاهت طولانی و جای بخیه وسیعی که می‌گذارد کمتر مورد توجه قرار گرفته است و در حال حاضر فقط برای درمان افتادگی پوست در موارد شدید مورد استفاده قرار می‌گیرد. در تکنولوژی جدید روش هایفوتراپی HIFU(high intensity focused ultrasound) امکان لیفت صورت و کشیدن پوست و جوانسازی پوست (خط خنده ،ابرو ، چروک پیشانی، غبغب وشلی گردن ) به روش غیر جراحی فراهم شده است. درمان هایفوتراپی پوست صورت و گردن پیشرفته ترین تکنولوژی قرن حاضر جهت لیفت صورت بدون جراحی، فقط در یک جلسه و با نتایج ماندگار است. خوشبختانه روش هایفوتراپی راحت‌ترین امکان را برای کشیدن پوست صورت و لیفت گردن فراهم نموده است.
HIFU
مخفف High Intesity Focused Ultra Sound بدین معنی که با این تکنولوژی فوق مدرن می‌توانیم بطور کاملا دقیق و محاسبه شده‌ای انرژی امواج صوتی را در عمق دلخواهی در لایه‌های زیرین پوست متمرکز کنیم بدون اینکه هیچ گونه آسیبی به سطح پوست بزنیم.


نحوه کار
هایفوتراپی پوست موثرترین و مدرن‌ترین تکنیک لیفتینگ صورت به روش غیر جراحی برای درمان افتادگی پوست است که مکانیسم عملکردش با امواج صوتی اولتراسوند ساده (دقیقا مثل دستگاه سونوگرافی معمولی) بوده و بدون جراحی و کاملا ایمن و بی ضرر است. این روش هیچ نوع اشعه‌ای ندارد و فقط در یک جلسه کوتاه مدت (حدودا ۴۵ دقیقه ای) بدون هیچ نوع درد غیر قابل تحملی بطور رضایت بخشی باعث لیفتینگ پوست صورت و کشیدن پوست گردن آن هم با نتیجه‌ای ماندگار می‌شود.
گاها لازم است هایفودرمانی در کنار سایر اقدامات درمانی و زیبایی مثل تزریق چربی یا تزریق ژل‌های هیالورونیک قابل جذب و … به صورت ترکیبی (درمان ترکیبی) برای شخص انجام شود تا نتیجه قابل قبولی حاصل گردد.


اثرات
معمولا بیمار در همان لحظه انجام درمان هایفوتراپی کشیده‌تر شدن پوست را احساس می‌کند ولی نتایج بعد از ۲ ماه بهتر مشخص می‌شود و روند بهبودی طی ۶ ماه آینده نیز ادامه دارد و فرد شاهد اثرات بیشتری درزمینه سفت شدن و لیفتینگ گردن و صورت خواهد بود.
افرادی که تمایل دارند همیشه جوان بمانند می‌توانند از این روش از سن ۳۰ سالگی که شروع شل شدن پوست و افتادگی پوست و افتادگی پلک چشم است بهرمند شوند. اصولا شلی وافتادگی خفیف تا متوسط نتیجه بهتری نسبت به افتادگی‌های بیشتر می‌دهد. در افرادی که افتادگی زیاد دارند و تمایل به انجام عمل جراحی لیفتینگ پوست صورت ندارند می‌توانند از روش‌های ترکیبی مثل تزریق چربی به همراه آرف فرکشنال و هایفو تراپی برای درمان افتادگی صورت استفاده کرد تا نتایج به مراتب بهتری بدست آید. همچنین افرادی که می‌خواهند وزن کم کنند و نگران شل شدن صورت وگردن هستند می‌توانند از این روش استفاده کنند .


نوع و رنگ پوست
خوشبختانه هر تیپ پوستی می‌تواند از روش هایفو استفاده کند . (برخلاف لیزر)


مدت زمان هر جلسه و تعداد آن
بسته به ناحیه‌ای که هایفوتراپی انجام می‌شود زمان آن بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه است. این روش کاملا راحت وبدون درد است و حتى حین انجام هایفوتراپی بیمار در حالت نشسته قرار می‌گیرد . فقط یک جلسه برای افرادی که شلی و افتادگی خفیف تا متوسط دارند کافیست. ولی اگر فردی تمایل دارد که بدلیل شلی بیشتر هایفو تراپی را تکرار کند می‌تواند بعد از ۶ ماه یک جلسه دیگر هایفو تراپی انجام دهد.


ماندگاری اثر هایفو HIFU
بسته به میزان شلی ونوع رژیم غذایی ، سن،ژنتیک و… لیفت ناشی ازهایفو( HIFU) حدود ۲ سال باقی می‌ماند. افرادی که تمایل دارند نتیجه ماندگارتر داشته باشند می‌توانند هر ۲۱ سال یکبار این روش را تکرار کنند تا همیشه جوان بمانند.


چه کسانی نمی‌توانند از روش هایفو استفاده کنند؟

  • خانم های باردار
  • داشتن زخم یا تبخال فعال در محل مورد درمان
  • وجود پروتز فلزی یا استنت قلبى
  • بیماران صرعی
  • دیابتی‌ها

 

مزایای هایفو (HIFU)

  • بدون جراحی است در نتیجه عوارض جراحی مثل کبودی و خونریزی و … را ندارد.
  • فقط در یک جلسه انجام می‌شود.
  • نتایج ماندگار دارد.
  • درد ندارد. (چون درد غیر تحملی ندارد پس حتی نیاز به بی حسی موضعی هم ندارد.)
  • نیاز به بستری ندارد .(بصورت سرپایی انجام می شود.)
  • روشی بی‌خطر و ایمن برای انسان است چون هیچ نوع اشعه ای ندارد یعنی هایفو (HIFU) دقیقا مثل سونوگرافی با امواج صوتی اولتراسوند عمل می کند که کاملا بی خطر است.
  • هیچ نوع عارضه پوستی مثل لک و زخم و … روی پوست ایجاد نمی کند.


عوارض

معمولا بجز مختصر قرمزی که طی یک ساعت از بین می‌رود وگاها مختصر تورم که آن هم طی چند ساعت محو می‌شود اتفاق دیگری بعنوان عوارض هایفوتراپی نمی‌افتد. دربعضی موارد ممکن است پوست ناحیه به لمس حساس شود که آن هم طی ۱ تا ۲ روز برطرف می‌شود.


منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *