انواع بوتاکس

بوتاکس که روشی سریع و آسان برای جوان‌سازی پوست است، انواع مختلفی دارد. در این مطلب انواع بوتاکس را بررسی می‌کنیم.

در گذشته درباره کاربردهای بوتاکس در جوان‌سازی صحبت کردیم. همانطور که می‌دانید بوتاکس نوعی سم به اسم بوتولینیوم توکسین گرفته می‌شود. با تزریق این ماده توسط پزشک در پوست، می‌توان چین و چروک پوستی را محو کرده و موجب جوان‌سازی و زیبایی پوست شد.

انواع مختلف بوتولینیوم توکسین‌ها که برای انسان قابل استفاده هستند را در ادامه آورده‌ایم.

  • بوتولینیوم توکسین‌های نوع A: این تیپ شامل   Xeomin / Bocouture، Vistabel / Botox  و Azzalure / Dysport است.
  • بوتولینیوم توکسین‌های نوع B: این تیپ شامل Neurobloc می‌شود.
  • نوع Vistabel مؤثرترین درمان استفاده شده در زمینه رفع خطوط خنده و چین و چروک از سال ۱۹۸۰ تاکنون است. ۱۲  کشور از سراسر جهان از این ماده در راستای زیبایی استفاده کرده‌اند.
  • Dysport / Azzalure در سال ۱۹۹۰ در شرکت فرانسوی Ipsen ساخته شد. بوتاکس دیسپورت هم اکنون در ۶۷ کشور جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • Bocouture / Xeomin به صورت خلاقانه‌ای در سال ۲۰۰۸ توسط کشور انگلستان ساخته و مورد استفاده قرار گرفت. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بوتاکس زنومین آلمان موثرترین نوع از میان انواع بوتولینیوم توکسین تیپ A، را به خود اختصاص داده است.

لازم به ذکر است که انواع A و B‌ سم بوتولینیوم توکسین علاوه بر استفاده‌های زیبایی و رفع چروک به گونه‌ای دیگر و با اهدافی متفاوت در عضلات دیگر بدن نیز تزریق می‌شوند. البته سم بوتولینیوم توکسین تیپ A بیشتر جنبه زیبایی دارد.

درباره انواع بوتاکس در ایران باید گفت که در حال حاضر سه تولید کننده متفاوت در حال تولید سم‌های بوتولینیوم توکسین با برندهای گوناگون آلرگان (Allergan)، مرز (Merz) و گلادرما (Gladerma) هستند. این مدل‌ها با اینکه تست شده و مورد تایید واقع شده‌اند، تفاوت‌هایی نیز دارند، که بر اساس آموزش‌هایی که به پزشکان قبل از صدور گواهینامه تزریق بوتاکس داده می‌شود، پزشک تشخیص می‌دهد که برای هر بیمار از کدام یک از انواع بوتاکس استفاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *