خال گوشتی

یکی از انواع خال پوستی که در اصطلاح پزشکی به آن نوی گفته می‌شود، خال گوشتی است که در این مطلب به معرفی و چگونگی رفع این نوع خال می‌پردازیم.

خال گوشتی بر روی پوست رشد کرده و طیف رنگ آن از رنگ طبیعی پوست تا قهوه‌ای یا مشکی است. امکان ظاهر شدن خال گوشتی در هر نقطه از پوست یا پوشش مخاطی به صورت تکی یا گروهی وجود دارد.

اکثر خال‌ها در اوایل کودکی و در طول ۲۰ سال اول زندگی ایجاد می‌شوند. و داشتن ۱۰ تا ۴۰ خال در بزرگسالی، یک موضوع کاملا طبیعی و عادی است. بعضی از خال‌ها هم با بالا رفتن سن ظاهر می‌شوند. به طور متوسط یک خال دارای چرخه عمر در حدود ۵۰ سال است. خال‌ها با گذشت زمان تغییر یافته، بزرگ‌تر و کمرنگ‌تر می‌شوند و اکثرا در محل خال شاهد رشد مو خواهیم بود.

معمولا خال‌های گوشتی دارای دو نوع هستند، که در ادامه در مورد آن‌ها بیشتر توضیح می‌دهیم.

خال گوشتی مادرزادی:
دسته‌ای از خال‌های گوشتی در بدو تولد، و به طور مادرزادی بر روی پوست ظاهر می‌شوند. در میان هر ۱۰ نفر، ۱ نفر دارای خال مادرزادی است. بر طبق بررسی‌ها و تحقیقات انجام شده، احتمال تبدیل شدن خال‌های مادرزادی به ملانوم بیشتر از خال‌هایی است که پس از تولد ظاهر می‌شوند. اگر اندازه ی خال از ۸ اینچ بزرگ‌تر باشد، احتمال اینکه به سرطان تبدیل شود، بیشتر است.

خال گوشتی غیر معمول:
اگر خال دارای ظاهری نامرتب بوده و اندازه آن از یک پاک کن مداد بزرگ‌تر باشد، در آن صورت خال غیر معمولی به شمار می‌روند. این خال‌ها دارای لبه‌های نامتوازن بوده و رنگ قهوه‌ای تیره غیر یکنواخت یا روشن دارند. اغلب این خال‌ها بر اثر ویژگی‌های ژنتیک فرد ظاهر می‌شوند، و ممکن است یک فرد بیش از ۱۰۰ مورد از این خال‌ها در بدن خود داشته باشد.

احتمال تبدیل شدن این خال‌های غیر معمول به سرطان بیشتر است. از این رو ، بایستی برای از بین بردن این خال‌ها حتما به پزشک باتجربه مراجعه کرد. هر گونه تغییر خودسرانه در این خال‌ها می‌توانند، خطرات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

تجمع سلول‌های پوستی در یک نقطه به جای پخش شدن در پوست، علت ظاهر شدن خال‌های گوشتی است. توجه به خال و تغییر در شکل، اندازه و رنگ آن‌ها امری ضروری است، چرا که برخی از خال‌ها غیر معمولی بوده و با گذشت زمان به سرطان پوست ملانوم (شکل شدیدتر سرطان پوست) تبدیل می‌شوند. اگر پزشک احتمال دهد که خال سرطانی است، ابتدا نمونه بردای می‌کند و اگر نمونه دارای نشانه‌های سرطانی بود‌، در آن صورت بایستی سریعا به کمک جراحی و یا سایر روش‌های پزشکی نظیر لیزر برطرف شود.

اگر احتمال سرطانی بودن خال توسط پزشک تشخیص داده شود، بهترین راه رفع خال این است که خال به صورت کامل برداشته شود، تا در کل بدن پخش نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *