راه‌های درمان خال سرطانی

مهم‌ترین چیزی که باید در مورد خال‌های پوستی بدانیم این است که برخی از آن‌ها می‌توانند به نوعی سرطان پوست به نام ملانوما تبدیل شوند. این مشکل می‌تواند اطراف خال و یا درون آن اتفاق بیفتد.‌ در این مطلب قصد داریم شما را با راه‌های درمان خال سرطانی آشنا کنیم.

در گذشته درباره چگونگی تشخیص خال سرطانی توضیح دادیم. مطالعات نشان می‌دهد معمولا از هر ۷۰ نفر ۱ نفر در طول زندگی‌اش به ملانوما مبتلا می‌شود.

اگر در پوست شما خالی وجودی دارد که شما را نگران کرده یا خال جدیدی روی بدن‌تان ظاهر شده که غیرعادی به نظر می‌رسد، توصیه می‌شود سریعا برای درمان خال به پزشک مراجعه کنید. همه خال‌ها خطر سرطان را به همراه ندارند، اما ارزیابی یک پزشک پوست شما را مطمئن خواهد ساخت که خال سرطانی در پوست شما وجود دارد با خیر؟

در صورتی که پزشک تشیص دهد که خال پوستی باید برداشته شود، با یکی از روش‌های زیر می‌توان خال را برداشت.

جراحی:
معمول‌ترین روش برداشتن خال سرطانی جراحی است. در این عمل، ابتدا پوست را بی‌حس می‌کنند و سپس پزشک با استفاده از یک چاقوی جراحی کوچک خال و مقداری از پوست اطراف آن را برمی‌دارد. در صورت بزرگ بودن ناحیه مورد درمان ممکن است به بخیه نیاز پیدا کنید، اما در مورد نواحی کوچک معمولا نیازی به بخیه نیست.

 

الکتروکوتریزاسیون:
در این روش، پزشک از سیم‌های الکتریکی (الکتریسیته) و گرمای پالسی برای سوزاندن خال‌ها استفاده می‌کند. این روش کم‌تهاجمی‌تر از سایر روش‌ها است.

 

برداشتن با لیزر:
خال‌ها را با استفاده از لیزر نیز می‌توان برداشت. اغلب از روش لیزری به عنوان جایگزین مؤثری برای روش بریدن خال با جراحی، که ریسک بالاتر و دوره بهبود طولانی‌تری دارد، استفاده می‌شود. در این روش، خال‌ها از طریق نابودی با پرتوهای لیزری برداشته می‌شوند. این روش نیاز به بی‌هوشی ندارد.

 

سرمادرمانی:
در موارد نادری نیز از سرمادرمانی برای برداشتن خال‌ها استفاده می‌شود. در این روش پزشک، روی خال‌ها نیتروژن مایع اعمال می‌کند، که این باعث قرمزی و تاول زدن پوست می‌شود. سردی نیتروژن مایع باعث مرگ سلول‌های خال می‌شود.

توصیه می‌شود سالی یک بار برای بررسی خال‌های موجود روی پوست‌تان با به پزشک مراجعه کنید تا مشخص شود که آیا هیچ خالی با پتانسیل سرطانی شدن روی بدن‌تان وجود دارد یا خیر. بسته به نوع یا رنگ پوست و سابقه خانوادگی‌تان در زمینه سرطان پوست، ممکن است نیاز باشد به فواصل کمتری به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *