سفیدی مو در جوانی و دلایل آن را جدی بگیرید

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که تار موهای سفید، تنها نشانه‌ای از سن و سال آن‌هاست. اما پزشکان بر این عقیده‌اند که عوامل بسیاری باعث سفید شدن موها است. از بین بردن سفیدی مو، به دلیل تاثیرات مخربش بر روحیه و اعتماد به نفس افراد و ایجاد حس پیری از اهمیت بالایی برخوردار است.

بسیاری از افراد دچار به عارضه سفیدی مو هستند و این عارضه هم در خانم‌ها و هم در آقایان دیده می‌شود.اغلب افراد فارغ از علت سفیدی مو‌هایشان برای پوشاندن این نشانه‌ها، از رنگ مو استفاده می‌کنند که نه تنها راهکاری موقتی است بلکه دارای عوارض جانبی زیادی هم هست.

پزشکان معتقدند ژنتیک، کم خونی، اختلال عملکرد تیروئید و استرس از جمله عوامل سفید شدن موها قبل از ۳۰ سالگی است. در بعضی موارد هم سپیدی زود رس مو به صورت تجمعی و خال از دوران کودکی در موهای فرد ظاهر می‌شود. این خال‌ها در بسیاری موارد به تنهایی و در برخی موارد هم به عنوان علائمی برای سایر بیماری‌ها هستند. اما در کل سفیدی موی سر نشانه و علامت خاصی از بیماری نیست.

سفیدی مو در سنین کم غیر طبیعی و بیشتر به دلایل ژنتیکی اتفاق می‌افتد.اما بعضی مواقع علت سفیدی مو، ابتلا به یک بیماری، مثلاً کم خونی (آنمی) و یا اختلال در عملکرد غدد تیروئید است. عواملی مانند کلر موجود در آب استخرهای شنا، کمبود مس و یا استفاده بیش از حد از شامپوهای قلیایی هم در سفیدی مو موثر هستند. کمبود ویتامین B12 هم که منجر به کم خونی می‌شود، در سفید شدن موها نقش دارد. از طرفی استرس، مادر تمام بیماری‌ها است و موها را نیز سفید می‌کند و اگر سفیدی مو به دلیل وجود استرس باشد، احتمال ابتلای فرد به بیماری‌های قلبی هم افزایش می‌یابد.

بنابراین بسیار مهم است که علت سفیدی مو پیش از ۳۰ سالگی بررسی شود. در صورت تشخیص علل بروز سفیدی زودرس مو‌ها، درمان آن امکان پذیر است. کادر پزشکی ما در کلینیک زیبایی الماس، بزرگترین کلینیک زیبایی رشت، به مدیریت خانم دکتر مریم فردوسی، آماده ارائه مشاوره و ارائه خدمات پوست و مو به شما هموطنان عزیز است.

One thought on “سفیدی مو در جوانی و دلایل آن را جدی بگیرید”