عوارض لیزر موهای زائد

مانند تمامی روش‌های رفع موهای زائد، انجام لیزر نیز ممکن است عوارضی را با خود به همراه داشته باشد. در ادامه عوارض لیزر بدن را بررسی می‌کنیم.

لیزر یک درمان قوی است و امواج مورد استفاده در آن با پوست به طور مستقیم در تماس است تا ریشه مو را از بین ببرد. بنابراین امکان سوختگی یا لک پوستی وجود دارد. هر چه کسی که لیزر را انجام می‌دهد حرفه‌ای‌تر و دستگاه لیزر مناسب‌تر باشد، احتمال عوارض لیزر کم می‌شود ولی به صفر نمی‌رسد. در بهترین مراکز درمانی لیزر در دنیا نیز امکان سوختگی یا لک وجود دارد.

خوشبختانه لیزر موهای زائد، عوارض طولانی مدت شناخته شده‌ای ندارد. عوارضی چون ناباروری و ایجاد سرطان‌ یا مشکلات هورمونی را ندارد و تأثیری در عملکرد غدد لنفاوی و تخمدان‌ها به دنبال نخواهد داشت.

برخی از عوارض لیزر موهای زائد را در ادامه ملاحظه می‌کنید.

  • استفاده از لیزر برای رفع موهای زائد شامل مقدار زیادی گرما برای سوزاندن مو است. که ممکن است باعث سوختگی پوست در برخی افراد شود. سوختگی حاصل از لیزر اغلب در افرادی که دارای پوست تیره‌تر ھستند رخ می‌دهد، چون پوست با رنگدانه‌های تیره امواج لیزر بیشتری جذب می‌کنند. در بیشتر موارد سوختگی‌ها خفیف است، اما گزارش‌هایی مبنی بر سوختگی‌های بسیار شدید هم منتشر شده است.
  • لیزر ممکن است باعث هایپرپیگمانتاسیون (افزایش بیش از حد رنگدانه) و هیپوپیگمانتاسیون (کاهش یا عدم وجود رنگدانه) شود.
  • لیزر ممکن است منجر به آسیب‌های چشمی شود، بنابراین مهم است که در طول درمان با لیزر چشم خود را محافظت کرده و از عینک مخصوص استفاده کنید.
  • خارش پوست یک عارضه جانبی طبیعی در طی درمان و پس از آن است.
  • پوست به مدت چند روز پس از درمان قرمز می‌شود و ممکن است در اطراف فولیکول تورم ایجاد شود اما جای نگرانی نیست و این حالت موقتی خواهد بود.
  • درد، سوزن سوزن شدن و بی‌حسی در اطراف منطقه تحت درمان از شایع‌ترین عوارض جانبی بوده و کاملا طبیعی هستند.
  • درمان لیزر می‌تواند منجر به پوسته پوسته شدن در اطراف محل درمان شود. کبودی خفیف نیز ممکن است روی پوست حساس رخ دهد. این عوارض در چند روز اول درمان ظاهر می‌شود و در مدت کوتاهی از بین می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *