سردرد چقدر باید شدت داشته باشد؟
بوتاکس برای موارد شدید میگرن ،فرم مزمن میگرن با شدت درد متوسط و شدید که هر نوبت ۱۵ روز از ماه را شامل شود، و هر بار چند ساعت طول بکشد تعریف شده است. این درد معمولا در خانم‌ها شایع است یک نیمه از صورت را در بر میگیرد و با تهوع و استفراغ و بیزاری از نور همراه است. برای درمان در شروع از روش‌های دیگر استفاده میشود.بوتاکس برای سایر انواع سردرد مثل سردرد تنشی و انواع نادر دیگر میگرن توصیه نشده هر چند روی آن‌ها هم میتواند اثری مساعد داشته باشد.

آیا بوتاکس سم است ؟
بوتاکس از نوعی سم استخراج میشود ولی سمی نیست. این دارو برای درمان میگرن مزمن تایید شده است. بوتاکس از سموم باکتریایی به دست میآید ولی با دوزهایی که پزشک تجویز میکند ایمن است. بسیاری از داروها نیز اگر با دوز نامناسب تجویز شوند خطرناک هستند.

بوتاکس برای درمان میگرن چگونه کار میکند ؟
هنوز مکانیسم واقعی بوتاکس برای درمان میگرن توسط محققین کشف نشده است.به نظر میرسد که تزریق بوتاکس در سر و گردن و شانه باعث مهار ترشح ماده‌ای به نام استیل کولین میشود که بر روی شروع میگرن موثر است. اثر میگرن یک هفته پس از تزریق شروع میشود بعد از ۶ هفته به اوج میرسد و ۳ ماه بطول میانجامد.پزشکان اثرات متفاوتی را هم گزارش کرده‌‌اند برخی تزریق مکرر بوتاکس را برای تاثیر بخشی گزارش کرده‌اند و برخی به کمتر شدن تاثیر بوتاکس در جلسات بعدی اشاره کرده‌اند.بوتاکس شدت حملات میگرن را کاهش و فواصل حمله را طولانی میکند

درمان چطور انجام میشود ؟
درمان با بوتاکس برای میگرن نیاز به انجام تزریقات کوچک مکرر در سر و گردن و شانه ها دارد.تعداد این تزریقات معمولا ۳۱ عدد بوده و ناراحتی خاصی را ایجاد نمیکند.این تزریقات به فواصل دوره‌ای تکرار میشود.

عوارض جانبی این تزریقات چیست ؟
این تزریقات اگر توسط پزشک انجام شود بسیار امن خواهد بود و عوارضی ندارد ولی در ۵ درصد از افراد ممکن است از سردرد مختصر شاکی باشند و نه درصد از افراد از درد گردن شکایت کنند. درد و قرمزی در محل تزریق بوتاکس برای درمان میگرن بسیار نادر و در صورت بروز خفیف و غیر جدی است.افتادگی پلک و اشکال در بلع هم از عوارض ناشایع تزریق بوتاکس برای معالجه میگرن است.زنان باردار و شیرده مجاز به تزریق بوتاکس در این زمان نیستند هر چند اطلاعات کافی در این زمینه کم است.به طور خلاصه تزریق بوتاکس برای درمان میگرن روشی ایمن و ساده و موثر بوده و شدیدا برای جلوگیری از وابستگی به داروهای مرسوم توصیه میشود. علاوه بر این میتواند جایگزین مناسبی برای درمان‌های قبلی باشد.

منبع