نکاتی درباره تزریق بوتاکس

بوتاکس دارویی است که برای کاهش عمق چین و چروک‌های صورت، جوان‌سازی پوست و گاهی هم درمان بعضی از بیماری‌ها استفاده می‌شود.

در گذشته درباره اهمیت تزریق بوتاکس صورت صحبت کردیم. بوتاکس انواع مختلفی دارد ولی نکته مهم این است که بوتاکسی تزریق شود که مجوز وزارت بهداشت و درمان را داشته باشد چون انواع نامرغوب بوتاکس نیز در بازار وجود دارند.

فراموش نکنید که تزریق دارو را افرادی باید انجام دهند که تبحر و صلاحیت لازم برای تزریق آن را داشته باشند. افراد دارای صلاحیت شامل پزشک پوست و مو، جراح پلاستیک و جراحان گوش، حلق، بینی هستند.

اگر فردی که عمل تزریق بوتاکس را انجام می‌دهد از داروی خوبی استفاده نکند و تکنیک‌های تزریق را نداند، احتمال بروز عارضه بیشتر خواهد شد. محل تزریق و عمق آن، میزان رقیق شدن دارو، تکنیک تزریق و نوع دارو موارد مهمی هستند که فقط یک فرد متبحر می‌تواند از آن اطلاع داشته باشد.

مارک‌های مختلفی از این دارو در بازار وجود دارد ولی فقط چند نوع از آن مورد تایید وزارت بهداشت است. باید این نکته را هم در نظر داشت که بعضی از انواع بوتاکس ممکن است در بدن فردی نیمه‌عمر طولانی‌تری داشته باشد ولی معمولا پزشک باید در انتخاب نوع بوتاکس و با توجه به نتیجه تزریق‌های قبلی به بیمار کمک کند.

تقریبا همه داروها عوارضی را به دنبال دارند ولی عوارض در همه بیماران دیده نمی‌شود. از شایع‌ترین عوارض بوتاکس پتوز یا افتادگی ابرو و پلک است. این عارضه به‌دلیل شل شدن عضله بالابرنده پلک رخ می‌دهد. البته پتوز معمولا موقتی است و به مرور یا با استفاده از راه‌های درمانی خاص برطرف می‌شود.

عارضه بعدی، نامتقارن شدن ۲ طرف صورت است؛ یعنی احتمال اینکه ابروها غیرقرینه شوند، وجود دارد. در این مواقع نیز بیماران نباید نگران شوند چون معمولا این عارضه بعد از گذشت ۵ الی ۶ روز خودبه‌خود برطرف می‌شود. گاهی هم لازم است با تزریق‌های دیگر در مناطق خاص غیرقرینگی را اصلاح کرد.

عوارض ذکر شده موقتی هستند و هیچ‌گونه جای نگرانی وجود ندارد. فقط کافی است که به پزشک متبحر و کلینیک معتبر مراجعه کرده و در بهترین شرایط تزریق را انجام دهید و از مراقبت‌های پزشک بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *