ویتامین‌هایی که برای مو و پوست سر لازم است

داشتن مو‌هایی سالم و درخشان دغدغه بسیاری از خانم‌ها و آقایان است. اما نحوه مراقبت و نگهداری از مو‌ها و انواع مواد مغذی مورد نیاز‌های مو‌ها چیزیست که نیاز به اطلاعات بیشتر دارد. در ابتدا باید بدانید که برای داشتن مو‌هایی سالم، باید علاوه بر تقویت مو‌ها به پوست سر هم توجه داشت. در این مطلب مواد مغذی، پروتئین‌ و ویتامین‌هایی که پوست و مو نیاز دارد تا مو‌هایی درخشان و زیبا داشته باشیم را معرفی می‌کنیم.

 

ویتامین‌های A تا E
رژیم‌های ناسالم برای موها مضر هستند. از ویتامین A برای درخشش و بهبود بافت مو استفاده می‌شود. اگر آن را با ویتامین C همراه کنید، هر دوی آنها با هم چربی پوست را درست می‌کنند تا موهایی سالم، براق و بدون شوره داشته باشید. غذاهایی مانند هویج، کدو تنبل و سیب زمینی شیرین سرشار از بتا کاروتن هستند که بدن آن را به ویتامین A تبدیل می کند. برای جلوگیری از ریزش مو و شکننده شدن آن، انواع توت‌ها، آجیل و گل کلم غنی از بیوتین را بخورید. ویتامین B موجود در کلم، کلم بروکلی، چغندر و آووکادو باعث افزایش درخشندگی و ضخامت مو می‌شود. تخم مرغ هم ویتامین B5 و B12 دارد که برای بهبود ضخامت مو مفید است. همچنین ساردین، قارچ و پنیر به دلیل ویتامین D، برای سلامت فولیکول‌های مو عالی هستند. کیوی، انبه و گوجه‌فرنگی سرشار از ویتامین E هستند و تارهای مو را ابریشمی می‌کنند.

 

پروتئین و آهن
آهن کمک می‌کند تا خون اکسیژن رسانی شود و پروتئین برای رشد و ترمیم سلول از آن استفاده می‌کند. مو ۹۷ درصد پروتئین است، بنابراین مواد غذایی با پروتئین بالا مانند گوشت گوساله، غذاهای دریایی، برنج قهوه‌ای، آجیل و غلات باعث قوی شدن موها و فولیکول‌های مو می‌شوند. برای رساندن روغن‌های طبیعی به پوست سر، به رژیم غذایی خود بوقلمون، ماهی تون و غلات اضافه کنید.

 

مواد معدنی
ید، کلسیم و منیزیم را نادیده نگیرید و مطمئن شوید که نیاسین، سلنیوم و پتاسیم کافی دریافت می‌کنید. روی باعث آبرسانی مو و نرمی آن می‌شود. سیلیکای موجود در جلبک دریایی و جو دو سر برای بهبود ضخامت و دوام مو بسیار مفید هستند.

 

اسیدهای چرب ضروری
با استفاده از روغن‌های مغذی، به موهای خود درخشندگی دهید. روغن‌های گیاهی، زیتون، بادام زمینی و آفتابگردان چربی‌های دوستانه هستند. مو روزانه به ۱ قاشق چای خوری از آن نیاز دارد. اسیدهای چرب امگا ۳ که در ماهی خال مخالی، ساردین‌ها و بذر کتان وجود دارد، به آبرسانی مو کمک می‌کنند. پیشنهاد می‌شود از امگا ۶ موجود در دانه (چای، آفتابگردان و کدو تنبل) و آجیل نیز بهره ببرید ببرید.

 

درمان موضعی
مصرف خوراکی یکی از راه‌های رساندن ویتامین‌ها به موهای شما است. با این حال می‌توانید از مواد موضعی نیز استفاده کنید. به عنوان مثال، روغن موجود در سس مایونز، خواص آووکادو و عامل نرم کننده موجود در تخم مرغ همه به موهای آسیب دیده کمک می‌کنند. زنجبیل تازه، رنده شده و آبدار، مخلوط با آب لیمو و روغن کنجد، شوره سر را از بین می‌برد. روغن نارگیل، جوجوبا و روغن زیتون باعث نرم و ابریشمی شدن موها می‌شود. سرکه سیب به همراه آب هم موها را تمیز می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *