چطور از ریزش مو‌ها جلوگیری کنیم

مو می‌تواند به چندین دلیل از جمله استرس، بیماری، تغذیه نامناسب، هورمون‌ها و افزایش سن ریزش پیدا کند. اما مراقبت نامناسب از مو هم یک دلیل مشترک برای ریزش مو است. کاملا طبیعی است که موهای شما بطور متوسط بین ۵۰ و ۱۰۰ تار مو در روز ریزش داشته باشد. اما اگر موهای شما به طور دسته‌ای در حمام بریزد و یا هنگامی که انگشتانتان را بین موها می‌کشید، موهایتان پایین بیاید، نیاز به اقدامات پیشگیرانه برای محافظت دارد.

قدم اول: سبزیجات سبز به سلامت مو کمک می‌کنند.

حفظ رژیم غذایی سالم برای حفظ موی شما ضروری است. انتخاب غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳، پروتئین، روی، آهن، منیزیم و ویتامین‌های A و C برای موهای شما بسیار مفید است. چند انتخاب خوب عبارتند از ماهی سالمون، ماهی تن، گوشت گاو کباب شده، نخود، صدف، زرده تخم مرغ، بادام زمینی، عدس، مرغ، بوقلمون، برگهای سبزیجات و غلات.

قدم دوم: ماساژ سر و صورت

پوست سر خود را سالم نگه دارید. شوره سر و پوست خشک سر و خارش می‌تواند باعث ریزش مو شود. یک بار در هفته یک ماسک مو را به پوست سر خود بزنید تا پوست را خنک نگه دارید. ۲ تخم مرغ و یک چهارم  فنجان روغن فندق را در یک کاسه مخلوط کنید. قبل از شستن موها، آن را روی پوست خود بمالید و به پوست سر ماساژ دهید و بگذارید برای ۱۰ دقیقه روی پوست سرتان بماند؛ سپس سرتان را مثل همیشه بشویید. اگر شما از شوره سر رنج می‌برید، هر روز به مدت یک هفته از یک شامپو شوره سر با فرمول مخصوص استفاده  کنید تا شوره سر از بین برود. پس از آن برای کمک به کنترل مشکل موها، هفته‌ای یک بار از آن استفاده کنید.

قدم سوم: از بافتن موها و استفاده از لوازم جانبی خودداری کنید.

از  بافتن مو و استفاده از مدل‌هایی که باعث کشیدن فولیکول‌های مو می‌شود خودداری کنید. اگر استفاده از لوازم جانبی مو را انتخاب می‌کنید، کلیپس و گیره‌هایی که دارای پد لاستیکی هستند را انتخاب کنید و به جای کش‌های لاستیکی از کش‌های پارچه‌ای استفاده کنید. همچنین از رنگ مو، نرم کننده، اسپری و ژل  مو خیلی کم استفاده کنید. استفاده بیش از حد از این محصولات می‌تواند موهای شما را ناسالم، شکننده و حساس کند.

قدم چهارم: محدود کردن استفاده از ابزارهای حالت دهنده مو

ابزارهای حرارتی حالت دهنده مو را کنار بگذارید. حرارت بسیار زیاد سشوار، دستگاه فرکننده مو و اتوی مو باعث آسیب دیدن، شکنندگی، موخوره و ریزش مو می‌شود.

قدم پنجم: مو را به طور موثر شستشو دهید.

شستشو، خشک کردن و شانه کردن موها را به درستی انجام دهید. مهم است که موهای خود را به طور مرتب شستشو دهید، اما لازم نیست این کار را هر روز انجام دهید. در عوض، بین هر شستشو یک یا دو روز فاصله بگذارید. برای خشک کردن مو، از حوله استفاده کنید.اما از سایش حوله به موها خودداری کنید چون می‌تواند باعث خشکی یا شکستن مو شود. قبل از برس زدن یا شانه کشیدن مو، صبر کنید تا خشک شود. موهای مرطوب بیشتر الاستیک است، و وقتی خشک شد راحت‌تر می‌شکند. اجازه دهید موهایتان به طور کامل خشک شود، سپس با استفاده از شانه یا برس آن را شانه کنید.

 

قدم ششم: مولتی ویتامین‌ها

روزانه چند ویتامین و مواد معدنی، ویتامین B12، ویتامین D و مکمل‌های ویتامین B6 را مصرف کنید. قبل از مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌های روزانه با پزشک خود مشورت کنید. شما همچنین ممکن است نیاز به یک مکمل آهن داشته باشید. بسیاری از افراد، به ویژه بانوان، دچار کمبود آهن هستند که می‌تواند منجر به ریزش مو شود. برای تعیین اینکه آیا شما کمبود آهن دارید، پزشک شما احتمالا یک آزمایش خون تجویز می‌کند.

اگر ریزش موی ناخواسته را تجربه می‌کنید، با پزشک خود مشورت کنید تا هر گونه مشکل پزشکی را بررسی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *