چطور سرعت رشد مو‌ها را چند برابر کنیم

صبوری برای رشد مو، می‌تواند افراد را نا امید کند. این در شرایطی است که ساده‌ترین چیز برای سرعت بخشیدن به رشد موها، رژیم غذایی است. چند کار ساده واقعا می‌تواند تفاوت واقعی در سرعت رشد موها ایجاد کند. چرا که به راحتی می‌توان مواد مغذی مصرفی خود را کنترل کرد. علاوه بر این در این مطلب سعی می‌شود بهترین و موثر‌ترین شیوه‌های زندگی و نکات مراقبت از مو را ارائه دهیم.

روش ۱: تغییر رژیم غذایی 

۱.  پروتئین را به رژیم روزانه خود اضافه کنید. مو و ناخن شما عمدتا از پروتئین تشکیل شده است. بیشتر عمر موی شما در مرحله رشد، صرف می‌شود که کامل شدن این مرحله حدود دو تا سه سال طول می‌کشد. بقیه عمر موها در مرحله استراحت است که دو تا سه ماه طول می‌کشد. پس از مرحله استراحت مو می ریزد. موهای کم پروتئین سریع‌تر از موی پر پروتئین به مرحله استراحت می‌رسد. بنابر این مرغ، تخم مرغ و ماست یونانی که منابع خوبی از پروتئین هستند، مصرف کنید. البته  نیازهای پروتئین هر فرد بر اساس وزن و شیوه زندگی او متفاوت است.

۲.  مصرف آهن و روی خود را افزایش دهید. مواد معدنی مانند آهن و روی برای تولید پروتئین‌هایی که موی بدن شما را می‌سازند، بسیار مهم هستند. کمبود آهن یکی از دلایل شناخته شده ریزش مو است. می‌توانید آهن و روی را به طور طبیعی از غذاهایی مانند اسفناج، لوبیا و غذاهای دریایی دریافت کنید. مقدار نیاز روزانه هر فرد به آهن و روی بستگی به سن، جنسیت و شیوه زندگی او دارد. قبل از انجام تغییرات در مصرف مواد معدنی روزانه خود، با پزشک خود صحبت کنید.

 

۳. خوردن غذاهای غنی از ویتامین. تصور می شود ویتامین D برای رشد مو بسیار مهم است. ویتامین C  هم به جذب آهن کمک می‌کند. شما می‌توانید ویتامین C و D را از خورشید و منابع غذایی مانند شیر و آب پرتقال دریافت کنید. قبل از انجام تغییرات در مصرف ویتامین روزانه خود با پزشک خود صحبت کنید.

۴. تمرکز بر چربی‌های خوب. اسیدهای چرب امگا ۳ برای رشد مو ضروری هستند. آنها همچنین موهای شما را براق و سالم نگه می‌دارند. بدن شما این چربی را به طور طبیعی تولید نمی‌کند.
شما می‌توانید اسیدهای چرب امگا ۳ را از ماهی دریافت کنید. انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که یک فرد بالغ هر هفته دو وعده ماهی بخورد تا مقادیر مناسب اسیدهای چرب امگا ۳ را دریافت کند.

 

روش ۲: اصلاح شیوه زندگی 

۱. موهای خود را کوتاه کنید. این ممکن است با عقل جور در نیاید، اما کوتاه کردن موها باعث می‌شود رشد موهایتان بیشتر شود. با گذشت زمان، قسمت انتهای تارهای مو شروع به دو شاخه شدن می کند. این باعث می‌‌شود احتمال ریزش مو در هنگام شانه کردن، بیشتر شود. کوتاه کردن دم موها از این مسئله جلوگیری می‌کند.

۲. از یک روبالشی ابریشمی استفاده کنید. موهای شما می‌تواند بر روی روبالشی کتان و نخی بچسبد. یک روبالشی ابریشمی این اصطکاک را کاهش می‌دهد، بنابراین شکستگی مو را کاهش می‌دهد. حتی می توانید یک روسری ابریشمی روی بالش خود قرار دهید.

۳. از پیچاندن موهای خود در حوله اجتناب کنید. جمع کردن موها در حوله پس از دوش گرفتن نیز باعث شکستگی می‌شود. در عوض، به آرامی موهای خود را فشرده و آب آن را بگیرید.

روش ۳: مراقبت از موها

 

۱. هر روز به موهایتان شامپو نزنید. مگر اینکه موی شما واقعا چرب باشد. شامپو کردن هر روز موها می‌تواند باعث خشکی و آسیب به آن‌ها شود. شستشوی هر روز موهای باعث از بین رفتن روغن‌های طبیعی مو می شود.

۲. از نرم کننده استفاده کنید. هنگامی که موهای خود را شامپو می‌کنید مطمئن باشید که از نرم کننده یا همان کاندیشنر استفاده کنید. نرم کننده مو کمک می‌کند تا روغن‌هایی را که در زمان شامپو رفع شده‌اند، دوباره برگردانید. اطمینان حاصل کنید که قبل از استفاده از نرم کننده، شامپو را از موهای خود پاک کنید.

۳. موهای خود را با آب سرد بشویید. بعد از اینکه موهای خود را با شامپو و نرم کننده شستید، موهای تمیز خود را زیر آب سرد بشویید. آب سرد تضمین می‌کند که فولیکول مو محکم شود. این باعث کاهش ریزش مو پس از دوش گرفتن می شود.

۴. حرارت دادن و رنگ کردن مو را کاهش دهید. استفاده از حرارت و یا رنگ کردن در طول زمان به مو آسیب می‌زند. سعی کنید میزان حرارتی که برای موهای خود استفاده می‌کنید را با کاهش دادن دمای هوا متعادل کنید. به جای فر کننده‌های داغ از فرکننده‌های اسفنجی یا شیب‌دار استفاده کنید. زمان بین رنگ کردن و استفاده از شامپوی مخصوص موهای رنگ شده را طولانی‌تر کنید تا آسیب کمتری به موهای رنگ شده شما برسد.

۵. موهای خود را با دقت شانه کنید. با استفاده از یک شانه با دندانه‌های بزرگ به آرامی موهای خود را جدا کنید. شانه کردن خیلی محکم موها می‌تواند باعث ریزش مو شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *