دلایل ایجاد کک و مک

کک و مک همان لکه‌های قهوه‌ای است که روی پوست ظاهر می‌شود، اما چه چیزی سبب بروز این لکه‌ها می‌شود و برای درمان آن از چه روشی استفاده می‌شود؟

کک و مک لکه‌های قهوه‌ای روشنی است که به‌دلایل مختلفی روی پوست صورت ایجاد می‌شوند. این لکه‌ها از دسته سلول‌های پوستی تشکیل شده‌اند که حاوی رنگدانه ملانین هستند.

کک و مک‌ها برخلاف خال که کمی برجستگی دارد، کاملا مسطح هستند. این لکه‌های قهوه‌ای اصلا دردناک یا مضر نیستند.

کک و مک در بسیاری از مواقع ریشه‌ی ژنتیکی دارد، اما هیچ‌کس با چنین لکه‌هایی متولد نمی‌شود، بلکه محرک اصلی ظاهرشدن کک و مک روی صورت، قرارگرفتن در معرض نور آفتاب است.

پوست ما از سلول‌هایی به‌نام ملانوسیت تشکیل شده که وظیفه تولید ملانین رنگدانه را به عهده دارند. ملانین از پوست بدن در برابر اشعه‌ی فرابنفش خورشید محافظت می‌کند.

قرارگرفتن درمعرض نور آفتاب باعث می‌شود که سلول‌های ملانوسیت، ملانین بیشتری تولید کنند. کک و مک‌ در حقیقت انباشته ملانین است که روی لایه‌ی بیرونی پوست ظاهر می‌شود.

اکثر افرادی که کک و مک‌های زیادی دارند،‌ پوست روشن‌تری دارند. البته کک و مک‌ها به این افراد محدود نیستند و ممکن است روی پوست هرکسی ظاهر شود. افرادی که پوست سفیدتری دارند درمقایسه با افراد تیره‌تر، معمولا ملانین کمتری تولید می‌کنند. با این حال سلول‌های ملانوسیت آن‌ها در برابر آفتاب، فعال‌تر است و ملانین بیشتری تولید می‌کنند.

برخی از انواع کک و مک‌ها مدت‌های طولانی روی پوست میزبان خود باقی می‌مانند. برخی نیز در طول تابستان که آفتاب بیشتری می‌تابد، ظاهر می‌شوند و به‌مرور زمان و فاصله‌گرفتن خورشید از زمین،‌ کم‌رنگ می‌شوند.

کک و مک ارثی با افزایش سن کمتر خواهد شد، اما متأسفانه کک و مک‌هایی که خورشید باعث شکل‌گیری آن‌ها شده، با افزایش سن بیشتر می‌شوند.

روش‌های مختلفی برای رفع کک و مک ار روی پوست وجود دارد که برخی از آن‌ها طبیعی و سنتی هستند. مانند استفاده از ماسک‌های گیاهی و مصرف مواد طبیعی همچون عسل، آبلیمو و سبزیجات مختلف.

درصورتی که نیاز به درمان کک و مک در زمان کوتاه‌تری دارید، بهتر است به پزشک پوست و زیبایی مراجعه کرده و از او مشورت بخواهید تا به کمک روش‌های لیزر درمانی و یا سایر روش‌های رفع لک پوستی مانند میکرونیدلینگ و میکرودرم پوست شما را درمان کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *