جوانسازی پوست

این روز‌ها یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بشریت دستیابی به روش‌های جوان شدن و جوانسازی پوست است. می‌توان گفت که روزی نیست که پزشکان با بیمارانی مواجه نشوند که علت اصلی مراجعه‌شان، دریافت دارویی برای بهبود وضعیت پوست صورت، گردن و یا دست نباشد. مردم زیبا‌پسند‌تر شده‌اند و برای داشتن پوستی جوان‌تر با چین و چروک‌های کمتر تلاش زیادی می‌کنند.

برای جوانسازی پوست راه‌های زیادی پیشنهاد می‌شود. از کرم‌ها و لوسیون‌های زیبایی گرفته تا کرم‌های حاوی سلول‌های بنیادین و جوان کننده پوست تا روش‌های مدرن جراحی پلاستیک؛ همه این روش‌ها برای جوان‌سازی پوست در تلاشند و شاید بد نباشد در این مطلب به معرفی مهم‌ترین روش‌های جوانسازی پوست بپردازیم.

۱. کرم‌ها و لوسیون‌های متعددی وجود دارند که می‌توانند به جوان سازی پوست کمک کنند. مواد دارویی زیادی هستند که در جوانسازی پوست موثرند. به سادگی می‌توان رد پای این دارو‌ها را در بسیاری از کرم‌های ضد آفتاب، کرم‌ها و لوسیون‌های ضد پیری و ضد آکنه دید و تأثیر قابل قبول آن‌ها را در پوست‌های چروک شده مشاهده کرد.

۲.استفاده از روش‌های مکانیکی سایش پوست، از دیگر راه‌های مقابله با پیری است. از دیرباز کیسه کشیدن پوست، به عنوان راهی برای لایه برداری پوست مطرح بود. استفاده از کیسه و سفید آب در حمام یکی از عادات متداول پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها بوده است. این روز‌ها هم عده‌ای همچنان عادت کیسه کشیدن را، که در‌واقع ارزان‌ترین راه جوان نگاه داشتن پوست است، ادامه می‌دهند. شاید جالب باشد که بدانید بسیاری از دستگاه‌های امروزی مانند ابریشن و میکرودرم برای جوانسازی پوست از مکانیسمی شبیه به کیسه کشیدن استفاده می‌کنند.

۳. روش‌های شیمیایی موضعی مثل لایه‌برداری شیمیایی پوست توسط اسید میوه یا اسید تری کلرواستیک از روش‌های قدیمی برای جوانسازی پوست است که پس از رواج لیزر، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۴. برخی از دارو‌های خوراکی باعث شادابی و جوان‌تر شدن پوست می‌شوند.

۵. تزریق بوتاکس از دیگر روش‌های جوانسازی پوست است که این روز‌ها بسیار شایع شده است. در این روش که شایع‌ترین روش جوانسازی پوست است، با تزریق سم به درون عضلات، آن‌ها را فلج می‌کنیم تا نتوانند خطوط ناشی از حرکات عضلانی را ایجاد کنند.

۶. تزریق ژل (فیلر) هم از دیگر راه‌هایی است که برای از بین بردن چین و چروک، خطوط خنده و فرورفتگی‌های نازیبای صورت استفاده می‌شود.

۷. تزریق چربی یکی از بی‌عارضه‌ترین راه‌های جوانسازی پوست است. در این روش برای جوانسازی، از چربی باسن، ران یا اطراف زانوی فرد استفاده می‌شود و در ناحیه مورد نظر تزریق می‌شود.

۸. تزریق پلاسمای غنی از پلاکت هم یک روش جوانسازی بسیار رایج دیگر است.

۹. جوانسازی پوست با لیزر‌های جوانساز هم از دیگر روش‌های مطرح است. این روش را می‌توان به دو راه تهاجمی و غیر تهاجمی انجام داد. در لیزر‌های تهاجمی زخم ایجاد می‌شود.

۱۰. امواج رادیویی هم از دیگر روش‌های جوانسازی هستند. این امواج با هدف تحریک کلاژن سازی، از طریق ایجاد حرارت زیر پوست کار می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *