دلایل افتادگی پلک

چشم‌ها یکی از اصلی‌ترین بخش‌های صورت از نظر زیبایی هستند اما گاهی چروک اطراف چشم و افتادگی پلک باعث کاهش این زیبایی می‌شود. با شناختن دلایل افتادگی پلک می‌توانیم تا حد زیادی از این عارضه جلوگیری کرده و چهره‌ای زیبا و شاداب داشته باشیم.

افتادگی پلک مخصوص سن خاصی نیست و معمولا هم در کودکان و هم در بزرگسالان رخ می‌دهد. افتادگی پلک انواع مختلفی دارد که یکی از آن‌ها مادرزادی است، یعنی افتادگی پلک در زمان تولد به دلیل تکامل نیافتن ماهیچه‌های بالا‌برنده ‌پلک، بعضی از بیماری‌های خاص، فلج عصب پلک یا به دلیل سایر بیماری‌‌های مادرزادی در چشم ظاهر می‌شود.

زمانی که کودک به دنیا می‌آید ممکن است، عصب صورت یا پلک فلج شود. البته این فلج عصبی پس از مدتی در بعضی‌ها به حالت عادی برمی‌گردد، ولی در بعضی‌ دیگر به صورت دائم باقی می‌ماند.

از دلایل افتادگی پلک‌ها در بزرگسالان کشیدگی یا جدا شدن ماهیچه بالابرنده پلک است. این مشکل ممکن است بر اثر افزایش سن، پس از جراحی آب‌مروارید یا سایر جراحی‌‌های چشمی و ضربه شدید به چشم ایجاد شود.

افتادگی پلک‌ها بر اثر افزایش سن و کهولت بسیار شایع است. در این شرایط با افزایش سن، پلک بالا دچار فشردگی پوست و چین و چروک دور چشم می‌شود و همین پوست اضافه می‌تواند اشکالاتی را در بینایی ایجاد کند.

از دیگر دلایل افتادگی پلک حوادث و تصادف‌ها است که بر اثر آن‌ها عصب‌های پلک که مسئول حرکت پلک هستند فلج شده و موجب افتادگی پلک می‌شوند.

افتادگی پلک در اشخاص کهنسال به صورت پف و چربی‌های اضافه دور چشم، چین و چروک و پوست چند لایه، به خصوص در پلک بالا بروز پیدا می‌کند. پس از مدتی حجم این پوست افتاده بیشتر می‌شود که می‌تواند باعث سنگینی پلک بالا و خستگی فرد در زندگی روزمره شود. برای مثال فرد هنگام رانندگی، مطالعه، خیاطی، تماشای تلویزیون و سایر فعالیت‌های روزمره به مشکل برمی‌خورد.

برای درمان افتادگی پلک باید به پزشک مراجعه کرد. پزشک با توجه به میزان افتادگی پلک‌ها بهترین روش درمان را برای شما در نظر می‌گیرد که از جمله این درمان‌ها می‌توان به جراحی پلک، تزریق بوتاکس و لیفتینگ پوست اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *